První derby pražských S nové sezony ženské fotbalové ligy je tu. Slavia i Sparta mají po třech kolech stoprocentní bilanci a vysoké skóre 23:1 a 20:4. Větší zápas ženského fotbalu v Česku nenajdete a ví to i fanoušci – poslední tři vzájemná ligová klání těchto týmů měla průměrnou návštěvu přes 3 tisíce fanoušků. Březnové derby na Letné dokonce sledovalo v ochozech 5734 diváků, což je rekord české ligy. Klubový český rekord na ženském fotbale drží slávistky, které v Edenu v roce 2019 při čtvrtfinále Ligy mistryň s Bayernem podporovalo 6882 diváků. Celkový český rekord byl pak zapsán v roce 2017 v Plzni, kde na zahajovací zápas mistrovství Evropy sedmnáctiletých Česko – Francie (1:2) přišlo podle statistik 10 219 diváků.
Nutno podotknout, že letošní nový ligový rekord je vysoko nad běžným standardem na ženské lize, kterou mimo derby zpravidla navštěvuje několik stovek diváků. Na Slavii loni na podzim v Lize mistryň chodilo zhruba 700 lidí, když nehrála v Edenu a na dva zápasy na hlavním slávistickém stadionu přišlo dvakrát přes tisíc lidí. Když reprezentace hrála loni v dubnu kvalifikaci na mistrovství světa s Islandem v Teplicích dorazily zhruba 3000 lidí a hráčky byly nadšené.
Do zaplněných stadionů je tedy ještě daleko, jak ukazují nejsledovanější zápasy západních ženských fotbalových lig, není to ale nemožné. Zástupců pražských S se ptáme na to, kdy se poprvé zaplní některý z jejich stadionů na zápas ženského fotbalu a co je potřeba dělat pro to, abychom na tribuny dostali více diváků…
členka komise ženského fotbalu FAČR
Obecně lze říct, že abychom dostali diváky na stadiony, potřebujeme dvě věci, které nebudou jedna bez druhé fungovat. Kvalitní fotbal na hřišti nejen v utkáních mezi Spartou a Slávií, infrastrukturu pro ženský fotbal, kdy pro začátek postačují menší stadiony s kvalitním zázemím pro rodiny s dětmi. S jídlem totiž roste chuť, naše divácká základna je jiná než pro mužskou složku, k nám si hledají cestu právě rodiny s dětmi a případně lidé, kteří chtějí větší klid při sledování utkání. Ryzí fanoušky, skandující po celou dobu utkání, si teprve musíme vychovat.
Druhá věc, která s tímto tématem jistě souvisí, je marketing a PR, které ženskému fotbalu dokážeme udělat. Bohužel, tato záležitost je plně v nákladech jednotlivých klubů, chybí nám jakákoliv podpora ze strany FAČR. Nemáme žádného sponzora, který by se věnoval ženskému fotbalu, tudíž jsme spíš nákladovou položkou. Na druhou stranu je potřeba říct, že už třetí sezonu vysílá FAČR přímé přenosy vybraného utkání kola (na Youtube) a je mi divné, že se neobchoduje prostor v tomto vysílání. Bohužel, nemáme k dispozici ani čísla o sledovanosti, takže těžko říct, zda s tím nějak FAČR pracuje. I z tohoto důvodu se kluby, naprosto logicky, snaží o propagaci na svou pěst a náklady, což z mého pohledu není koncepční k produktu ženského fotbalu v ČR. Kluby jako je Sparta, Slavia si s tím v rozpočtu dokážou poradit, ale pro ostatní je právě tento náklad limitující.
Na nedávno skončeném MS žen jsme se mohli přesvědčit, že i v zemi, kde ženský fotbal nemá nijak valnou popularitu, lze při dobrém přístupu a pojetí, jak marketingově, tak i obchodně vydělat. Pokud nebudeme mít vzory v nejvyšší soutěži (hráčky, trenérky), jak chceme zvýšit základnu a přilákat nové hráčky, když je nikde nevidíme? V tomto ohledu nás čeká ještě dlouhá cesta, ale věřím, že když se chce, všechno jde.
asistentka trenéra Slavie
Nevím přesně, kdy se toho dočkáme. Samozřejmě bych si přála, aby to bylo brzy. Postupně se nám to částečně daří, dokážeme přilákat 6-8 tisíc lidí. Je to však na jednorázové akce – u nás na utkání ženské Ligy mistryň. Což nás těší a snažíme se na to navazovat při derby. Než ale bude úplně plný stadion, na to si ještě budeme muset počkat.
Potřebujeme větší propagaci tohoto sportu obecně. Potřebujeme větší mediální podporu. Potřebujeme, aby se zápasy 1. ligy žen objevovaly na TV obrazovkách častěji, pravidelně. Věřím, že tak si dokážeme najít diváky a nové fanoušky. A potom se třeba objeví nějaký generální partner dané soutěže a pomůže klubům i finančně.
fotbalistka Sparty
Dočkáme se někdy? Já věřím, že ano. Pomohla by tomu určitě profesionalizace ženského fotbalu, kdy by se zkvalitnily výkony a předváděná hra, která by se tím pro diváky zatraktivnila. Dál určitě pořád omílaný úspěch, jak reprezentace na velkém turnaji, tak jednoho z klubů v Lize Mistryň.
Bylo by ale potřeba, aby se vyrovnala a tím i zatraktivnila domácí soutěž. A jak tomu pomoci? Bylo by super, kdyby se česká média nebála psát o ženském fotbale a naskočila na vlnu ze zahraničí, kdy ženský fotbal dostává větší a větší prostor. Doufám, že tomu tak bude i u nás a média si dokážou najít ty příběhy, které diváci hledají.
fotbalistka Slavie
Věřím, že nebude trvat zas tak dlouho, než padne další ženský ligový rekord. Derby je utkáním, které vtáhne oba tábory k větší sledovanosti. Musíme podotknout, že momentálně tomu pomůže i reprezentační pauza v mužském podání. Tomu, jak moc se stadiony zaplní, samozřejmě můžou pomoci marketingová a reklamní oddělení jednotlivých klubů. Mluvíme o klubových videích, pozvánkách, upoutávkách, různých podcastech, reklamních spotech, billboardech, plakátech a dnes už především sociálních sítích.
A jak dostat početnou diváckou kulisu i na běžné ligové ženské zápasy a reprezentaci? Myslím si, že to je hodně o lidech a jejich navnímání různých kategorií sportu. Stále se řeší srovnání fotbalu v podání žen a mužů. Není to stejné a nebude. Jsou to odlišné fotbalové struktury, jiné silové hodnoty, jiná mentalita, jiný rozvoj. Až dojdeme k pochopení především u těch, kteří by nás nejraději viděli za plotnou budeme mít vyhráno, třeba i s jejich podporou na stadionu.
bývalá fotbalistka Sparty
Přála bych si, aby se tak stalo už tuhle sobotu, ale to je samozřejmě nereálné. Ženský fotbal se po celém světě rychle rozvíjí a když si vezmu, že minulý rok na ženské El Clásico přišlo přes 91 tisíc diváků, je to neuvěřitelné. Proto si myslím, že je jen otázkou času, kdy se budou postupně plnit stadiony i u nás. Kdy přesně se některý zcela naplní, se nechám překvapit. Už teď se mi ale líbí, jaký pokrok udělal ženský fotbal za posledních pár let. Projev a styl hry, profesionální smlouvy, stále větší počet diváků. Z toho mám radost, zkrátka zájem roste.
A co se týče konkrétních kroků, jak pro diváky zvýšit atraktivitu návštěvy na stadionech: napadá mě třeba udělat opravdu pořádný doprovodný program pro děti včetně nejrůznějších soutěží a distribuovat lístky do škol. Dále vybrat časy, které jsou pro diváky nejvhodnější, například pátek večer, nebo neděle odpoledne. Možná také propagovat pražské derby v rámci jiných klubů z nižších soutěží. Ty si vezmou autobus a pojedou se podívat na derby pražských S, které je vždycky výjimečným zápasem, ať se hraje na Letné, nebo v Edenu. Přece jen ve Spartě a ve Slavii hrají nejlepší hráčky z Česka.
předseda představenstva Slavie Praha
Občas se mluví o tom, že by mohla být cesta v pořádání ženského zápasu těsně před tím mužským. Já si to ale nemyslím. Naši fanoušci jsou z celé republiky – sledují různé příjezdy a odjezdy vlaků, mají v Praze ještě jiný program, takže představa, že budou v Edenu třeba od dvanácti hodin v poledne až někdy do osmi do večera, je nereálná.
Abychom dostali na tribuny při zápasech ženské ligy výrazně víc diváků, musí růst kvalita ženského fotbalu v Česku obecně. Zahraniční hráčky v nejvyspělejších ligách jsou už profesionálky, ale u nás – a to i když je Slavia v lize nejlepší a nabízíme hráčkám nejlepší podmínky – se fotbalovou kariérou nezajistí. Třeba naše kapitánka a hlavní mentální pilíř týmu Diana Bartovičová je vystudovaná fyzioterapeutka, má nabídku práce na lukrativní zdravotnické klinice, která ji z dlouhodobého hlediska dává velký smysl, takže se samozřejmě nechce vzdát téhle cesty a je to z hlediska její životní kariéry zcela pochopitelné.
V Evropě je Slavia z pohledu koeficientu dvanáctý nejlepší celek. Jsem si poměrně jistý, že prvních jedenáct týmů žebříčku má už plně profesionální týmy, protože jim to jejich ekonomika umožňuje. Týmy, které si to můžou dovolit, stahují nejlepší fotbalistky, které se můžou soustředit a potom kvalita ženského fotbalu stoupá. Nemůžeme si dělat iluze, že to doženeme jakýmkoli marketingem nebo propagací. V první řadě musí mít fotbal potřebnou kvalitu. Fotbalový fanoušek jde za kvalitou fotbalu a ve chvíli, kdy jsme začínali ženskou ligu zápasem Slavia vs. Baník, který skončil 12:0, tak je to prostě špatně. Divák nejde jen za počtem nastřílených branek, ale také za nějakou zápletkou. Špičkovou kvalitu dnes mají jen Slavie a Sparta, dále je to Slovácko, Viktorka Plzeň a Liberec. To jsou pro vás čtyři zápasy a ve skutečnosti je to hlavně o tom derby.
Nejdřív musí stoupnout kvalita celé ligy. Dnes je to limitní situace. Musí existovat vůle. Já jsem UEFA často hodně kritizoval a díval jsem se na to hodně z pohledu fanouška. V poslední době jsem měl ale možnost se ponořit do jejich koncepčních materiálů až do roku 2030, které mají velkou kvalitu. Je jasné, co UEFA chce a podporuje, a to i v otázce ženského fotbalu. Na to, co podporují, jsou pak ochotní vydávat nemalé finanční prostředky. Tohle mi chybí u českého fotbalu. I když Petr Fousek udělal řadu skvělých věcí, tak jasný signál, že by měl být rozvoj ženského fotbalu prioritou, tu nevidím. Já v Česku vidím jen pár klubů, které se opravdu snaží. Peníze jsou jedna věc, ale musí tam být i vůle a reálné skutky.
Zveme vás na další setkání s Football Clubem a jeho komunitou, mezi kterou se řadí osobnosti z fotbalového, kulturního i byznysového prostředí. Dopřejte si jiný pohled na fotbal!
Během skvělé fotbalové kariéry vydělali obří jmění. I tak ale kvůli špatným investicím museli vyhlásit osobní bankrot. Přečtěte si příběhy pěti světových hvězd, které skončily na mizině.
Hostování v Hamburku jde fotbalistovi Adamovi Karabcovi k duhu. Zatímco ve Spartě už nedokázal růst a prosadit se, ve 2. Bundeslize sbírá velkou minutáž a je i produktivní. Prohlédněte si jeho parádní gól do sítě Darmstadtu.
Plzeňský Pavel Šulc rozhodl v neděli zápas v Karviné. Pochvalu si ale nezaslouží jen za své góly…