Další důkaz o tom, že české kluby můžou úspěšně bodovat v Evropě nejen na fotbalových trávnících, ale i mimo hřiště, třeba svými aktivitami v oblasti CSR, tedy ve společenské odpovědnosti.
Fotbalová Sparta převzala před utkáním s Teplicemi z rukou zástupců mezinárodní organizace AccessibAll certifikaci Access Champions oceňující přístupnost pro handicapované fanoušky.
Její generální partner, sázková společnost Betano, sehrál v tomto ocenění klíčovou roli díky financování úvodního auditu přístupnosti, který umožnil zmapovat potenciální vylepšení pro fanoušky a pomohl formovat dlouhodobou inkluzivní strategii klubu. Po Atlétiku Madrid se tak Sparta stala druhým klubem na světě a prvním klubem ve střední Evropě s touto prestižní certifikací.
Betano je hlavním partnerem sekcí 100letá, Dobýváme Evropu, Sázkařský koutek a Sparta.
Sparta a Betano také při posledním ligovém kole společně předaly šek ve výši 500 000 korun neziskové organizaci Znakovárna, která pro klub nově zajišťuje tlumočení do českého znakového jazyka. Počínaje utkáním s Teplicemi zahájily Sparta, Betano a Znakovárna dlouhodobou spolupráci na pravidelné tvorbě videa s tlumočením předzápasového programu do českého znakového jazyka na každém domácím utkání A-týmu.
„Certifikace Access Champions vznikla s ohledem na reálné potřeby fanoušků. Sledujeme, jak klub přemýšlí o přístupnosti, jak ji uvádí do praxe a jak udržuje vysoký standard v průběhu celé sezony. Sparta prokázala systematický a důsledný přístup napříč oblastmi od infrastruktury přes služby v den zápasu až po práci s komunitou. Ocenění potvrzuje, že přístupnost je součástí klubové identity,“ uvedl CEO AccessibAll Olivier Jarosz.
Program Access Champions posuzuje kluby komplexně. Zahrnuje stadionovou infrastrukturu, zapojení fanoušků a komunit, digitální přístupnost, služby v den zápasu pro domácí i hostující handicapované fanoušky a také vedení a osvětu v oblasti inkluze. Prvním oceněným klubem touto certifikací se stal v květnu Atlético Madrid. Sparta na něj nyní navazuje a získává jako druhý klub na světě a první klub ve střední Evropě tuto prestižní certifikaci.
„Ocenění AccessibAll potvrzuje, že jdeme správnou cestou. Soustředíme se na konkrétní kroky, které mají pro fanoušky okamžitý přínos. Děkujeme Betanu za podporu a spolupráci, bez níž by řada opatření nevznikla v takové šíři a kvalitě. Naší vizí je, aby se každý fanoušek bez ohledu na své potřeby cítil na Spartě pohodlně a bezpečně,“ popisuje CSR manažerka Sparty Irena Smetanová.
Sparta v posledních sezonách společně s Betanem realizovala kroky, které pomáhají zvyšovat standard přístupnosti epet ARENY pro handicapované fanoušky. Na stadionu byly instalovány zvukové navigační majáčky pro nevidomé. Rozšířily se platformy pro vozíčkáře a navýšila se kapacita pro hostující fanoušky na vozíku.
Klub upravil digitální prostředí tak, aby bylo pro fanoušky se specifickými potřebami přehledné a snadno ovladatelné. Od podzimu probíhají pravidelné prohlídky stadionu pro nevidomé a zrakově postižené v lichých měsících a pro neslyšící v sudých měsících.
Pro nevidomé fanoušky klub poskytuje ve spolupráci s Livesportem audiopopisný komentář prostřednictvím individuálních staniček. Předzápasový program na velkoplošných obrazovkách je nově opatřen titulky a shrnutí předzápasového programu je tlumočeno do znakového jazyka.
„Jsme rádi, že společně se Spartou zpřístupňujeme fotbalový zážitek všem handicapovaným fanouškům. Opíráme se o praktická řešení, která jsou na stadionu skutečně znát – od navigačních majáčků přes rozšířená bezbariérová místa až po posílení služeb v den zápasu. Naší ambicí je, aby si utkání mohl naplno užít každý fanoušek,“ dodává Adam Srb, marketingový manažer Betana. Jen to potvrzuje fakt, že v Česku jsou sázkové kanceláře v poslední době nebývale aktivní na poli CSR.
Sparta a Betano budou i nadále rozvíjet spolupráci s komunitními organizacemi a mezinárodními partnery, rozšiřovat využití tlumočení do českého znakového jazyka a skrytých titulků, průběžně zlepšovat digitální prostředí a posilovat servis v den zápasu. Cílem je, aby přístupnost byla trvalým standardem klubového prostředí.
AccessibAll je nezisková organizace vycházející z potřeb fanoušků, která spolupracuje s handicapovanými fanoušky na spoluvytváření lepšího fotbalového zážitku. S kluby a provozovateli stadionů pracuje prakticky: od posuzování přístupnosti a cílených školení až po jasnou cestu zlepšování skrze certifikaci Access Champions.
Rámec se zaměřuje na to, na čem fanouškům skutečně záleží – infrastrukturu, služby v den zápasu, digitální přístup, podmínky pro hostující fanoušky, práci s komunitou a leadership – a oceňuje postupný, reálný pokrok místo rychlých, jednorázových řešení.
Cíl AccessibAll je jednoduchý a sdílený s těmi, pro které pracuje: aby se každý handicapovaný fanoušek na zápase cítil v bezpečí a odnášel si z něj příjemný zážitek, a aby se inkluze stala běžnou klubovou praxí.
Vytvoř si online účet u sázkové kanceláře Betano. Za registraci získáš bonus 550 Kč a navíc můžeš na Betano TV zdarma sledovat živé přenosy všech zápasů české nejvyšší fotbalové soutěže a to jak na počítači tak i na svém mobilu. Více zde.
Slovensko čekají dva klíčové zápasy v kvalifikaci na mistrovství světa 2026 v USA, Mexiku a Kanadě. Jaké jsou na jeho úspěch vypsané kurzy? A můžeme se u východních sousedů poučit?
Taky se vám po posledních výkonech národního týmu začalo stýskat po Jaroslavu Šilhavém? Ještěže Čechům nedochází humor, jinak by reprezentační výkony byly k pláči.
Slávistický stadion čekají velké změny. O konkrétní podobě rozšíření má být jasno v příštích měsících. Přečtěte si, jak to vidí šéfové klubu a co si přeje majitel Pavel Tykač.



