Football Club x Kudy běží zajíc: Velký speciál k EURU 2024! Předobjednávky zde

Třicet tisíc dolarů na hlavu. Ženský fotbal vzhůru nohama

16. srpen 2023
Sdílejte:
Není pochyb, že deváté mistrovství světa vyvolalo zatím nejvíc zájmu a přitáhlo k obrazovkám a na stadiony i ty fanoušky, které by na ženský fotbal ještě nedávno nikdo nenalákal.
Sam Kerrová dala Austrálii v semifinále naději, ale na postup do boje o zlato to nakonec nestačilo. I tak australské fotbalistky pobláznily minimálně celou svou zemi.Foto: Profimedia

Letošní šampionát je úplně prvním, kterého se účastní 32 národních týmů. Na prvním turnaji v roce 1991 jich bylo pouze 12. Letošní šampionát s celkovými 64 zápasy v devíti městech napříč Austrálií a Novým Zélandem ukazuje, že se ženský fotbal za dobu své existence obrovsky posunul. Zhruba dva miliony prodaných vstupenek a odhadované dvě miliardy televizních diváků to jenom potvrzují. Navíc přidejte kompletně poblázněnou Austrálii.

MS v televizi

Mistrovství světa fotbalu žen můžete sledovat na Nova Sport.

Aktuální dění z MS

Turnaj láká hodně pozornosti a díky tomu se během něj tak oči fanoušků upírají na historické momenty, které by jinak tolik pozornosti nedostaly. Jako příklad lze uvést příběh marocké reprezentantky Nouhaily Benzinové, která na sobě během zápasu s Jižní Koreou jako první hráčka v historii mistrovství světa měla hidžáb. Šlo o historický moment, který inspiroval dívky po celém světe.

Jedna z mladých fanynek k tomu na sociálních sítích uvedla: „Hraji fotbal a jsem také jediná s hidžábem v mém týmu. Takže vidět ženu s hidžábem, jak hraje na mistrovství světa a reprezentuje islám, je opravdu skvělé, protože to chci jednou také dokázat.“

A co dalšího dělá letošní mistrovství světa výjimečným? Třeba rekordní výše celkové odměny, která bude v rámci šampionátu rozdělena. Ta se rovná částce 110 milionů amerických dolarů (zhruba 2,4 miliardy korun). Jde o třikrát vyšší sumu než na předešlém mistrovství v roce 2019. A třeba ještě v roce 2011 se hrálo o necelých šest milionů. I přes rychlý růst se letošní odměna rovná pouhé čtvrtině toho, co FIFA rozdělila na prize money mužům na MS 2022 v Kataru.

Vítězkám letošního mistrovství světa připadne celkem téměř 4,3 milionu dolarů, přičemž každý z týmů, který se na šampionát do Austrálie a na Novém Zélandu dostal, může počítat minimálně s částkou ve výši 1,56 milionu. Novinkou je, že si značnou část odměny mají rozdělit přímo hráčky, když si každá přijde minimálně na 30 tisíc dolarů.

Text vznikl ve spolupráci s advokátní kanceláři Aegis Law. Autorka Bára Straková se věnuje zejména sportovnímu nebo obchodnímu právu. Vystudovala Právnickou fakultu na Univerzitě Karlově a následně program Master in International Sports Law na ISDE Law Business School v Madridu. Studium zakončila půlroční stáží v advokátní kanceláři CRESTA v Bruselu, kde měla možnost podílet se na zastupování hráčů a klubů působících v nejlepších evropských ligách. Má zkušenosti se zastupováním klientů v rámci sportovní arbitráže před tuzemskými i mezinárodními rozhodčími tribunály, jako je FAČR, BAT, FIBA a CEV.

V konečném důsledku je logické, že se výše finanční odměny v rámci ženského šampionátu zatím nemůže rovnat odměnám mužů, když má ženské MS znatelně kratší historií a stále výrazně nižší popularitu. Některé reprezentace i tak už k rovnému odměňování mužských a ženských týmů přistoupily a i FIFA má plán, jež má za cíl docílit rovného odměňování. Ten počítá třeba se zavedením nové obchodní strategie včetně specializované marketingové koncepce pro ženskou hru. Šéf FIFA Gianni Infantino šel tak daleko, že už slíbil stejné odměny na ženském a mužském MS od šampionátů v roce 2026 (mužský v USA, Kanadě a Mexiku) a v roce 2027 (pořadatelství tohoto ženského turnaje ještě nebylo určeno).

Dle dostupných studií a informací hodnota ženského fotbalu nadále roste a ten k sobě tak láká nové diváky i investory a sponzory. Ačkoliv je pak většina sponzorů pro akce FIFA stejná, má ženské mistrovství světa i své vlastní sponzory, kteří se orientují na zboží zaměřené právě na ženy. Za zmínku stojí například společnost Unilever, která stojí za značkami jako Rexona nebo Dove, a která se mimo podporu šampionátu zapojila také do programu FIFA na rozvoj ženského fotbalu. Podobné firmy si totiž dokáží spočítat, že na rostoucí popularitě ženského fotbalu, mohou postupně vydělat.

Když vše shrnu, tak hned poté, co se v neděli dozvíme jména nových mistryň světa, se můžeme těšit na to, co se v následujících čtyřech letech stane a jakou strategii k další propagaci ženského fotbalu zúčastněné strany zvolí. Nezbývá než se nechat překvapit, kam až může ženský fotbal vystoupat do příštího mistrovství světa v roce 2027 a jestli se šéfovi FIFA podaří splnit svůj slib…

Zbývající program na MS

  • sobota 10:00 Austrálie - Švédsko (souboj o třetí místo)
  • neděle 12:00 Anglie - Španělsko (finále)

Související články

Kupte si stylový smartphone vivo a vyhrajte zájezd na zápas Česka na EURO

Společnost vivo uvedla na trh stylovou a dostupnou novinku v podobě vivo V40 SE. Ten zaujme luxusním designem a výbavou, kterou v dané cenové kategorii rozhodně nečekáte. Navíc se nákupem můžete zařadit do slosování soutěže, ve které můžete vyhrát zájezd na atraktivní zápas české reprezentace na mistrovství Evropy ve fotbale!

Spolupráce

Koubek změnil vlastní plzeňský osud a má novou smlouvu

Měl být provizorním koučem na jednu sezonu. Tu ale v Plzni proměnil v jeden velký úspěch a bude pokračovat i dál. Miroslav Koubek prodloužil s Viktorií Plzeň smlouvu o další rok, tedy do konce příští sezony.

Viktoria Plzeň

Video: Mladý podavač míčů musel ze hřiště. Byl drzý na hráče hostů

Vtipný moment má za sebou skotská liga. Podavač míčů odhodil balon stranou, než aby ho dal hostům. Rozhodčí ho nechal vystřídat.

Zábava
Popup se zavře za 8s