Druhá liga měla v posledních letech pověst soutěže, ze které vlastně nikdo moc nechce postoupit mezi elitu. V příštím ročníku by v ní ale ambiciózních týmů mělo být hned několik. Kromě brněnských Zbrojovky a Artisu mezi ně můžeme počítat i čerstvého nováčka z Ústí nad Labem.
Tenhle klub si nejspíš spojíte s bizarní propagací. Hodně prsatou. Jak přímo jde na věc ústecký Viagem ve svém marketingu, tak přímo mluví o svých vizích a principech jeho majitel Přemysl Kubáň. „Můj cíl je mít prvoligový klub, který si sám na sebe vydělá,“ říká v rozhovoru s FC z konce loňského roku. „Hráči jsou tu od fotbalu, jejich názor na náš marketing mě nezajímá,“ zní další z jeho hlášek.
I přes všechna ta videa od automatů nebo s ženami, které vlastně o fotbale neví nic, ale jsou vizuálně na první dobrou výrazné, jde o vážně míněný fotbalový projekt. Kubáň si ústecký klub pořídil v létě 2023, teď ho vrátil do druhé ligy a nejlíp do tří let chce do první ligy.
„Ústí je velké krajské město, které mi je sympatické. Mám ho 100 kilometrů z kanceláře, ve které jsem 11 hodin denně, není to 350 kilometrů jako Karviná. Klub byl ve třetí lize a tehdy byl prakticky vybrakovaný. To bylo zajímavé, byla to výzva, zvednout ho a postupně s ním stoupat mezi ligami. Mám dlouhodobý cíl hrát první ligu,“ vysvětluje, proč si vybral právě Ústí.
S jakou hlavní ambicí dělá fotbal v Ústí? „Mým cílem je postupně se dostat do první ligy a hrát ji stabilně. Ideálně to mám vymyšlené tak, že po třech letech ve druhé lize, budeme hrát zase o postup výš. Až bude tento cíl naplněný, tak se budeme dívat co dál. Také mám možná naivní cíl, že bych hospodaření klubu rád co nejvíc přiblížil k černé nule. Není žádným tajemstvím, že drtivá většina ligových klubů dlouhodobě generuje ztráty, že to majitelé poměrně hodně dotují. Chci se tady pokusit v podstatě o malý zázrak a uspořádat organizaci klubu tak, že dolévání peněz nebude až tak nutné,“ odpovídá Kubáň.
Tenhle finanční cíl je ale až na další období, teď ještě ústecký majitel počítá s tím, že je třeba dál investovat do rozvoje a zvýšení kvality. „Druhá liga nám samozřejmě rozpočtově pomůže, jsou tam na příjmové stránce už nějaké peníze, které ve třetí lize nejsou (platby od LFA – poznámka redakce). Nebudeme tam ale chtít hrát spodek tabulky a budeme ten tým tedy muset rozvíjet a posilovat. Nečekám tedy, že bychom se k té nule dostali už ve druhé lize. To je dlouhodobý cíl. Jsem teď připravený v tom nějaké peníze utopit,“ říká majitel firmy Viagem, která za rok 2023 vykázala zisk před zdaněním ve výši přes 140 milionů korun a podle Kubáně by měla dál růst.
Ptali jsme se i na rozpočet v této třetiligové sezoně. „Konkrétní čísla říkat nechci, jen řeknu, že pro společnost Viagem tahle sezona skončí v mínusu 10 milionů korun, když budou splněné všechny dohody. Hráči u nás mají platy, které jsou standardní, pokud hrajete střed druhé ligy. A takový je podle mě i náš rozpočet,“ odpověděl Kubáň.
Podle něj má Ústí připravený stadion na druhou ligu. „Stadion je městský, což je fajn a téměř splňuje parametry, aby se tam hrála první liga. Je tam 4000 míst, takže stačí mírné navýšení, aby se tam mohla hrát první liga. Ve druhé lize to bude příští sezonu jeden z nejhezčích stadionů. Je po rekonstrukci, má umělé vyhřívání trávníku,“ říká.
Třetí ligu za Ústí hráli zkušení ligoví hráči jako Tomáš Grigar, Alois Hyčka, Tomáš Kučera nebo Marek Červenka. Trenérem je Svatopluk Habanec, sportovním manažerem další bývalý zkušený ligový hráč Lukáš Zoubele. To vypadá na seriózní projekt. Jak třeba konkrétně tito lidé reagují na marketingové aktivity Viagemu? Nemají problém s takovou prezentací klubu? „Někdo s tím je v klidu, někdo může mít výhrady. Hráči jsou tam ale od toho, aby hráli fotbal a upřímně řečeno mě jejich názor na náš marketing nezajímá,“ odpovídá Kubáň.
„Děláme to částečně, protože se nám to líbí, a částečně, protože to považujeme za účinné. Kdybychom ten marketing nedělali, tak by se o klubu nevědělo, třetí liga, a pravděpodobně ani druhá, nikoho nezajímá. My díky tomu budeme i ve druhé lize sledovaní na úrovni prvoligového klubu. Marketing každopádně budeme rozvíjet i o běžné složky. Ale i v bizáru chceme pokračovat, když to funguje a dvakrát jsme se dostali třeba do britského deníku The Sun,“ pokračuje majitel čerstvého druholigového nováčka ve velkém rozhovoru s Football Clubem.
Kubáň zároveň není fotbalový romantik, na vlastnictví klubu se dívá byznysově, což se projevuje i v tom, že fotbalové Ústí nese jméno svého majitele. „Viagem musí od toho klubu dostat něco zpět. Není možné tam posílat peníze a nechávat to na úrovni romantismu. To by byl nesmysl. Pokud máte firmu, které prospěje, aby se po ní váš klub jmenoval, tak je vaší povinností to tak udělat,“ říká.
V čem zaostáváme? Kdo byl objev sezony? A komu by slušel přestup? V 93. epizodě FC podcastu se s Tomášem Daníčkem a Vojtěchem Mrklasem ohlížíme za právě skončenou sezonou české nejvyšší fotbalové soutěže.
Jste znalci fotbalu? Máte přehled? Otestujeme vás v deseti krocích. Dáme vám indicie, vy nám řeknete, o který klub jde.
Když FIFA uzavřela partnerství s ropnou společností Saudi Aramco, Sofii Junge Pedersenovou to rozezlilo. Spolu s víc než 130 fotbalistkami z 27 zemí protestovala otevřeným dopisem. Zastávala se ochrany klimatu i lidských práv. „Spousta dalších hráčů nás podporuje, ale ne veřejně. Bojí se, co řeknou kluby i sponzoři,“ říká dlouholetá dánská reprezentantka a v posledních letech hráčka Juventusu a Interu Milán.
Kdo měl lepší kotel? Jak se pařilo s fotbalovými hvězdami? A kdy se dostanou Votroci do Evropy? Největší fotbalový srdcař Česka Tomáš Roman si s námi povídal o finále Ligy mistrů v Mnichově, které si užil na vlastní kůži i s ambasadorem soutěže Zdeňkem Folprechtem.