Liga mistrů v říši divů. Šéf Tiraspolu přežil atentát a ovládl nemocnou zemi

10. červen 2022
Sdílejte:
Viktor Gušan v roce 1997 založil Šeriff Tiraspol a dotáhl ho až do Ligy mistrů. Hráče motivuje třeba granátem v šatně a k bohatství přišel tak, že ovládl prakticky celou ekonomiku Podněstří, což je část Moldavska pod ruským vlivem.
Foto: Vitalii Vitleo/Shutterstock

Ještě před rokem věděli něco víc o Šeriffu Tiraspol jen skuteční znalci východoevropského fotbalu. Jeho sídlo v separatistické části Moldavska by pak dokázal nalézt na mapě Evropy asi málokdo. Jenže loni tento pozoruhodný tým poprvé postoupil do skupiny Ligy mistrů a dokonce v ní senzačně porazil Real Madrid.

Podle serveru Transfermarkt je hodnota hráčů Šeriffu 64krát nižší než borců Realu. Vítězný gól za něj v Madridu vstřelil Lucemburčan Sébastien Thill, který ještě sezonu předtím nastupoval v ruské lize za Tambov. Ten mimochodem nedávno zbankrotoval a několik měsíců hráčům neplatil. Thill ani v takovém týmu nepatřil mezi hvězdy, odehrál jen sedm zápasů a nevstřelil jedinou branku. Postup Šeriffu do Ligy mistrů tak lze řadit mezi fotbalové zázraky.

Šeriff je ale pozoruhodný především svým příběhem. Ten výstižně ilustruje divoký vývoj posledních třiceti let v postsovětském prostoru. Šeriff Tiraspol totiž vlastní stejnojmenná korporace, největší v separatistické Podněsterské moldavské republice. A platíme ho do určité míry i my, když si kupujeme nekolkované cigarety. Plus další zboží, u kterého nás to ani nenapadne.

Související články

Retrokvíz: Poznáte hvězdy světového fotbalu v důchodu?

Dokažte, že jste skuteční odborníci, a odhalte fotbalové hvězdy posledních dekád, které už pověsily kopačky na hřebík. Zvládnete náš kvíz bez jediné chybičky?

Kvíz

Vždycky čtvrtí? Jak se dělá ženská liga v Liberci

V osmém díle naší podcastové série o Fortuna lize si povídáme s Jiřím Liškou, výkonným ředitelem ženského úseku Slovanu Liberec.

Podcast

Šťastné a Tellyvizní! Telly naděluje pod stromeček dvojnásobnou porci fotbalu a slevu pro čtenáře FC

Telly spouští vánoční kampaň, která potěší všechny, koho nebaví během svátků koukat dokola na ty stejné pohádky a nejradši by pozorovali 22 chlapíků na zeleném pažitu i přímo na Štědrý den. Namísto obvyklých ponožek pod stromeček tak mohou noví zákazníci získat prémiovou televizi plnou sportu s dvojnásobným obsahem. Pro čtenáře Football Clubu máme ještě slevu navíc. Více informací se dozvíte v článku.

Spolupráce
Popup se zavře za 8s
Získejte přístup ke všem článkům a podpořte redakci.

Staňte se předplatiteli Football Clubu a odemkněte si všechny prémiové texty! 

Získejte přístup ke všem článkům a podpořte redakci.