Chci najít další smysl, který fotbal může mít, říká Lukáš Provod o své módní kolekci, co pomáhá

08. prosinec 2025
Sdílejte:
Myšlenka vracet a pomáhat v něm zrála dlouho. Narodila se z rodičovství i pocitu zodpovědnosti. Teď ji fotbalista Slavie a české reprezentace Lukáš Provod proměnil v kolekci Difference – limitované oblečení na podporu dětí z Nadačního fondu Slavie. O tom, kde se vzal nápad na charitativní oblečení a proč je pro něj osobní, mluví v otevřeném rozhovoru.
Lukáš Provod a jeho limitovaná módní edice Difference. Foto: Petr Končal, Vojtěch Vlasák

„Jsou hráči, projekty, které vnímám. Hokejový Šimona Hrubce, Saves help. Pavel Kadeřábek je rovněž činný. To je také fantastické. Ano, láká mě to, brouk v mé hlavě pracuje. A dál bude,“ odpovídal fotbalista Slavie Lukáš Provod letos v únoru ve vydání klubového magazínu Halftime na otázku, jestli ho neláká být více činný v CSR aktivitách. Být sportovcem, který umí vracet. Sportovcem s přesahem. Jak si předsevzal, tak učinil. Kruh se uzavřel. Kolekcí Difference, limitovanou edicí bomberů, která má jasné poselství a účel.

V rohu místnosti si u dětské kuchyňky hraje dcerka Lea, manželka Petra hlídá, aby při stoupání na polystyrenové balanční kameny neupadla. „Od jejího narození si s Pétou každý den uvědomujeme, jaké máme štěstí. A zároveň, že je řada rodičů, kteří takové štěstí neměli,“ přemítá nahlas...

Tohle je tedy vaše prvotní motivace, proč jste kolekci inicioval?
Ano. Dlouho jsem takhle uvažoval, myšlenka se mi pořád vracela. A vzešlo z toho, že bych měl pomoct těm, kteří to potřebují. Motivace udělat vlastní kolekci vycházela hlavně z hledání dalšího smyslu, který fotbal může mít. Hledání přesahu.

Slavia ho má, na poli CSR je aktivní…
Bezesporu! A přesah bychom měli mít i my hráči. Měli bychom přemýšlet o tom, jak využít pozornost, kterou máme, k tomu, abychom dělali dobro. A aby fotbal zasahoval tam, kde to má význam a může pomoct. Cílem kolekce je, že každý může získat pocit, že pomohl těm, kteří tu pomoc opravdu potřebují.

Kolekce se jmenuje Difference. Proč?
Dlouho jsem přemýšlel, jak ji nazvat. Vykrystalizovalo slovo Difference, v překladu rozdíl. Dělat rozdíl na hřišti je náročné, to je gró naší práce. Ale ukázat ho mimo něj je ještě těžší. Ladí to se mnou i celou Slavií. Snažíme se mít přesah a dívat se za hranice fotbalu. Nezůstat u víkendu, ale přenést se do všedního týdne. Pomoci lidem, dětem. To je to hlavní.

Zmínil jste to. Svou pomoc cílíte na děti. Příběhy dětí, které doputovaly do Nadačního fondu Slavia.
Ano, to mi dávalo největší smysl. Příběhy jsou to velmi smutné.

Jste také otec, rodič. Takže o to je to celé silnější, že?
Přesně tak. Rozhodl jsem se asi přesně ve chvíli, kdy se mi narodila zdravá dcera. Ne každý měl stejné štěstí jako já a moje manželka… Jsme za to nesmírně vděční, uvědomujeme si to. Každý den.

Jak vás napadlo spojit „charitu“ s oblečením?
Viděl jsem seriál o hráčích NFL, jeden z nich vytvořil vlastní kolekci do fanshopu. Mně to najednou seplo — tady nic podobného nikdy nebylo. Vím, jaký jsem detailista, a věděl jsem, že dokážu vytvořit něco jiného, zajímavého, co lidi zaujme. Koupí si něco, co nebude klasický sportovní merch Slavie, ale pořád v sobě ponese prvky a DNA klubu. Slavia není jen sportovní klub — je to velká organizace s přesahem i mimo hřiště. A tak se to všechno propojilo.

Jak dlouho jste kolekci chystal?
Pracovali jsme na ní půl roku. Těším se, až to vypustíme ven. Doufám, že to lidé ocení. Opět to chci zmínit… Není to o oblečení, ale primárně o příbězích. Chci, aby lidé vnímali, že si nekupují jen mikinu nebo bundu, ale že přispívají Nadačnímu fondu Slavie. A jako bonus mohou nosit pěkný kus oblečení nejen na zápasy, ale i běžně do města.

Součástí kolekce jsou i bombery, limitovaná edice.
Bomber je kouzelný v tom, že prostřednictvím nášivek může vyprávět příběh. Propojuje Slavii, fanoušky i mě osobně. Můžu do něj otisknout svůj rukopis. To byl hlavní důvod, proč právě bombery.

A limitovaný počet kusů má svůj důvod.
Rozhodli jsme se pro sto kusů, chtěli jsme vytvořit něco exkluzivního, prémiového. Aby si toho lidé vážili. Veškerý výtěžek půjde na vybrané příběhy dětí z NF Slavie. Bombery půjdou do prodeje v konkrétní moment formou dražby. Věřím, že vybereme dostatek prostředků, abychom mohli vyřešit všechny naše vybrané příběhy.

Konkrétní přání na částku mi řeknete?
Rád bych vybral půl milionu korun. Zároveň ale věřím, že síla Slavie je natolik velká, že dokážeme vybrat ještě víc.

Bombery jsme probrali. Co dalšího kolekce obsahuje?
Trička a mikiny. Celá kolekce je sjednocená do zemitějších barev a tím zajímavá.

U čeho všeho jste v rámci procesu tvorby byl?
Celkově mě to moc bavilo, dostal jsem se do různých oblastí a viděl spoustu zajímavých věcí. Hodně času jsem strávil komunikací s grafikem Jardou Tomkem. Stávalo se, že jsem mu návrhy vracel s prosbou o kosmetické úpravy. Chtěl jsem, aby se kolekce co nejvíce blížila mým představám. Podíval jsem se i do fabriky, kam přijdou čisté kousky oblečení a později se potiskávají. Vybrali jsme vintage styl, který je populární a ve fanshopu zároveň chyběl, ačkoli nabídka je jinak skvělá.

Co bylo dál?
Následoval brainstorming nad zprocesováním dražby, prodejem, penězi do Nadačního fondu a celkově poměrem nákladů a zisků, aby měl výtěžek smysl. Zapomenout nesmím ani na focení, rozhovory, propagaci... Všechno pro mě bylo velmi přínosné.

Jaké byly reakce v kabině? V reklamních spotech vás kromě manželky doprovází i Tomáš Holeš s Mojmírem Chytilem.
Pozitivní. Hodně se doptávali na příběhy, pro které to dělám. Přijetí bylo krásné, několik bomberů si kluci rovnou koupili. Jsou nadšení z nich i z faktu, že tím přispěli na dobré účely. Může to být i motivace pro fanoušky, kteří si je koupí, že spolu s hráči Slavie budou majiteli limitované edice. Pro natáčení jsem si vybral Mojmu a Holiho, protože se známe dlouho a zároveň se jich jednotlivé příběhy nejvíce dotkly. Focení se zúčastnila také moje žena, která byla jednou z hlavních strůjkyň nápadu i celé realizace.

Už máte v hlavě nějaké další nápady?
Určitě budu chtít být dál aktivní. Nemyslím si, že bych každý měsíc uváděl novou kolekci nebo měl svou značku, to ne, v hlavě ale nějaké projekty mám.

Tak povídejte.
Některé projekty jsou spojené s fanshopem, další i mimo Slavii. Uvidíme, jak se mi na nich podaří pracovat v nabitém fotbalovém programu. Každou volnou chvíli se ale budu snažit vytěžit na maximum, brzy udělat něco dalšího.

Související články

Kde sledovat slezské derby Karviná vs. Baník živě? Chance Liga online

V předposledním podzimním kole Chance Ligy dojde na slezské derby. Karviná v něm přivítá ostravský Baník. Domácí mají šanci přezimovat v elitní šestce. To hosté se potřebují vydrápat z příček, na kterých se bojuje o záchranu. Derby sledujte v neděli živě na Betano TV.

Česká liga

Řežba v Olomouci! Odveze si Sparta výhru? A dočkáme se červené karty?

Vyhrocená atmosféra, špatné počasí, tvrdá hra a pevná defenziva. Tenhle zápas bude o prvním gólu. Ve šlágru kola mezi Olomoucí a Spartou hledáme vysoké kurzy.

Sázkařský koutek

Pozor, inspekce jede! Stačí vidět na hřiště a dát si dobrou klobásu, někde ale nejde ani to

Tu dvojku si zamilujete. Stadionoví inspektoři Jiří Holzmann a Petr Burda jsou nejen věrnými fanoušky Slavie, ale taky inspirací pro každého, kdo se snaží překonávat životní strasti a výzvy. Jejich originální humor, vášeň pro fotbal a oddanost klubu jsou nezlomné, i když cestou na každý zápas se před vozíčkáři vynoří nějaký problém.

Rozhovor
Popup se zavře za 8s