Přijít teď s modelem stadionu Slavie vypadá jako geniální načasování, ve skutečnosti šlo ale o hodně dlouhý proces, že?
Jsme moc rádi, že se nám to podařilo dotáhnout. Ale je pravda, že celé uvedení modelu slávistického stadionu na trh se řešilo skoro dva roky. Já už byl hodně nedočkavý, ale dnes s odstupem času chápu, že si Slavia potřebovala dořešit převedení fanshopu pod vlastní správu. Dost nás už ale tlačili její fanoušci, kteří se na stadion Slavie od Tarespy těšili a ptali, protože mezi tím jsme vydali a okamžitě vyprodali hned dvě limitované edice Sparty, takže jsme v jejich očích vypadali zaujatě.
Zároveň si myslím, že i v tomhle případě platí, že konec dobrý, všechno dobré. Díky tomu, že se na výsledný produkt čekalo tak dlouho, dostávají teď fanoušci Slavie to nejlepší, co jsme za osm let našeho fungování vyvinuli.
Nakonec jste model začali nabízet přesně v době, kdy Slavia definitivně vyhrála ligový titul… Že jsou teď červenobílí v hypu se určitě hodí i marketingově.
Rozhodně. Poptávka a ohlasy fanoušků, ale i samotných lidí z klubu, to jen potvrzují. Je pravda, že kdybychom představovali stadion Slavie v době, kdy tituly vyhrávala Sparta, asi by to nebylo takové, jako je teď. V podstatě je to oslavný model, který bude jeho majitelům připomínat tenhle triumf. Sešlo se to skvěle.
Jaké edice stadionu Slavie nabízíte?
Zatím jsme vyrobili dvě limitované edice Fortuna Areny. První v počtu sto kusů, jde o model standard, který je cenově nejdostupnější. Ale díky tomu, jak jsme už s vývojem daleko, jde opravdu o luxusní kousek. Choreo na tribunách je vytvořené z krystalů Swarovski, stadion má krásný dřevěný podstavec se štítkem klubu a taky metalickou střechu s motivem červené hvězdy, certifikát obsahuje kus hraného dresu Tomáše Holeše. Myslím, že z toho budou všichni nadšení.
Druhá edice je pak omezená na padesát kusů. Je to premium model, který v sobě má zabudovaný multimediální podstavec se čtyřmi světelnými a zvukovými efekty včetně goal songu. U toho musí mít každý, kdo fandí Slavii, husí kůži, protože si přijde jako na stadionu. Základová deska je z broušeného skla se zlatým logem klubu. A certifikát v tomto případě obsahuje kus hraného dresu Lukáše Provoda. Teď už nám zbývá z téhle edice jen dvanáct kusů.
Tenhle model navazuje na O2 Arenu, kterou jsme dělali po loňském vítězném hokejovém šampionátu v Praze, a taky na extraligový Třinec. Oba modely slavily velký úspěch, protože jsou to parádní sběratelské kousky.
Jak se spolupracovalo s ambasadory slávistického modelu Tomášem Holešem a Lukášem Provodem?
Kluci si zaslouží absolutní respekt, jak k tomu přistoupili. Natáčení spotů bylo super, Tomáš s Lukášem se do toho ponořili. A jak videa a fotky vznikaly přímo na stadionu, navíc přesně v době, kdy Slavia získala po čtyřech letech opět titul, jsou z nich cítit silné emoce.
Lukáš Provod vzal model po natáčení do kabiny a půlka lidí si ho hned objednala. Jako největší srdcař se ukázal trenér Jindřich Trpišovský, který si vzal dokonce tři modely. To mě moc potěšilo, protože jsem viděl, jak to rezonuje v samotném týmu. A přesně to chci, aby naše modely u svých majitelů vyvolávaly emoce a vzpomínky.
Neplánujete navázat na model stadionu Slavie ve spojení s jejím titulem ještě něčím dalším? Pamatuju se, že v minulé sezoně jste něco podobného dělali u českých hráčů v Leverkusenu…
Ano, řešíme to. Dělali jsme skleněný Meisterschale pro Adama Hložka. A pro hráče Sparty zase křišťálový pohár pro vítěze ligy. Tehdy jsme to vymysleli s Láďou Krejčím. Dávalo by smysl, kdybychom teď – se vším respektem – udělali něco podobného i ve slávistickém kabátu. Kromě toho jsme na klub odeslali ještě jednu nabídku na luxusní produkt, který by měl hráčům letošní titul připomínat. Uvidíme, jak to nakonec dopadne.
Tarespa byla dlouho považovaná výhradně za výrobce luxusních modelů fotbalových stadionů. Pak ale do firmy vstoupil Jakub Voráček a nastala produktová expanze zahrnující hokejové stadiony, ale taky motivy dalších sportů. Není už u vás fotbal v menšině?
Takhle se to asi nedá přesně říct. S O2 Arenou i stadionem Třince jsme reagovali na aktuální dění a poptávku fanoušků i samotných sportovců. Díky Vorasově podpoře jsme v hokejovém světě hodně vyrostli. Obecně si ale myslím, že v Česku je pořád fotbal o level výš, a to bude reflektovat i naše nabídka.
Takže máš v „tradičním sporu“ o sport číslo 1 v Česku jasno?
Za mě je to rozhodně fotbal. Je to celosvětový fenomén. Největší kluby v Česku do toho teď hodně marketingově šlapou, což se projevuje i v návštěvnosti na stadionech. Sice je pravda, že vždycky jednou za rok, kdy se hraje hokejový šampionát, dojde k velkému vzepětí národa, ale dlouhodobě a celoročně je podle mě větší poptávka po fotbale. Každopádně ve firmě mám spoluvlastníky Kubu Voráčka a Tomáše Vaclíka, takže je to pěkně diverzifikované. Máme ale připravené portfolio i pro tenis, baseball, golf a další sporty.
Loni v květnu jsme si s tebou a Kubou Voráčkem povídali o vašem byznystripu po USA. Jak se vlastně situace nakonec vyvrbila?
Řešit Ameriku je časově náročné, není to tak, že by člověk sednul do auta a objel v okruhu 100 kilometrů co nejvíc pracovních schůzek. Zároveň jde produktově o hodně regulovaný trh, kde má každý výrobek jasná striktní pravidla a nejrůznější certifikace, což nám zabralo vlastně nejvíc času. Určitě znáš ten případ s kočkou v mikrovlnce a podobné bizáry, se kterými se můžeš v USA setkat. Než se na to tam vrhneme po hlavě, chceme mít všechno připravené po právní stránce. A týká se to jak technických parametrů našich produktů, tak i samotných licencí. Můžu ale prozradit, že jsme díky Vorasovi na dobré cestě ve Filadelfii s Flyers. kde Kubu čeká velká událost, kterou je ale dobré načasovat na dobu, až tam bude trošku pozitivnější nálada. Tahle sezona se jim totiž nepovedla. Pak přijde naše chvíle!
Vloni v listopadu jsme také odjeli na naši první výstavu skleněných sportovních artefaktů do New Yorku. Akce v Českém národním domě měla velký úspěch a ukázala, jakým směrem kromě modelů stadionů taky jdeme.
Kdo vás už nějakou dobu sleduje, tak ví, že české sklo a Tarespa mají velký průsečík…
Ano, za rok 2024 jsme udělali největší progres právě v téhle oblasti. Spolupracujeme se sklárnami Pačinek Glass a Halama Glass, takže jsme do našeho portfolia zařadili produkty z foukaného i odlévaného skla. A tímto směrem se chceme dál ubírat. Připravujeme například luxusní model stadionu složený plně z křišťálových komponentů.
Vždycky když se naši klienti a partneři seznámí s našimi skleněnými produkty, okamžitě si je zamilují. A je to něco, co nás hodně odlišuje i na americkém trhu. Formule, tenisová raketa, golfová hůl nebo baseballová pálka z křišťálu měly v New Yorku velký ohlas. A moc se povedla i vítězná trofej Oktagonu, která váží víc než Stanley Cup.
Už jsme zmiňovali, že Tarespu spoluvlastní sportovní hvězdy Jakub Voráček a Tomáš Vaclík, kteří jsou zároveň ambasadory celého brandu. Jak jejich roli co nejlíp využít?
Nedávno jsem se byl za Tomášem podívat do Porta, kde s Boavistou bojuje o setrvání v portugalské lize. Teď se absolutně fokusuje na závěr sezony, ale předtím, kdy byl dlouho bez angažmá, byl ve firmě naopak hodně aktivní. Kuba Voráček má oproti Vaclošovi výhodu, že už kariéru profisportovce ukončil, což ale zároveň neznamená, že má neomezeně času.
Nepočítám s tím, že by kluci dělali prodejce, i když nám jejich jména samozřejmě otevírají ve sportovním světě dveře. Bez dobrého produktu by nám to ale bylo stejně k ničemu. Kuba s Tomem mají skvělou možnost ukazovat, jaké emoce může naše práce vyvolat u sportovních hvězd, jako jsou oni a jejich kamarádi. Když měl na konci loňského roku v Seville rozlučku Jesús Navas, tak mu Tomáš přivezl personalizovaný luxusní model stadionu. Tenhle moment byl hodně dojemný. Díky tomu teď finišujeme i model stadionu pro jednoho z posledních argentinských mistrů světa Marcose Acuñu. Tohle je pro nás nejlepší zpětná vazba a nejlepší reklama.
Jaké máš se svými parťáky plány s Tarespou do dalších let?
Zásadní pro nás bylo, že jsme na přelomu roku přibrali do firmy dva nové lidi – technologického a obchodního ředitele. Po osmi letech fungování ve stylu „luxusní garážové firmy“ jsme to díky nim posunuli na další level. Zrenovovali jsme showroom a začali plánovat další expanzi, protože americký trh nabízí neomezené možnosti. Rádi bychom se dostali do obýváků velikánů největších amerických sportů. Abychom na to měli dostatečnou sílu, máme v plánu spojit se v USA s megasilným obchodním partnerem, což by mělo pomoct k pestře připravenému portfoliu i světovému marketingu a zázemí kontaktů.
Dřív jsme se bavili o tom, že byste při větších zakázkách mohli narážet na kapacitní limity…
Ano, to jsou spojené nádoby. Všechny modely nemusíme rozhodně vyrábět v Česku. Vývoj v USA kolem cel a podpory domácí produkce musí firmu z našeho segmentu logicky dovést k myšlence přesunout část výroby tam. České sklo ale bude určitě dál naše premiovka. Uvidíme, kam nás tyhle úvahy v příštích letech zavedou.
Slavia má jako nový český mistr jistou hlavní fázi Ligy mistrů v příští sezoně. Pojďme se podívat, jaké soupeře může dostat podle aktuální situace v národních ligách i evropských pohárech. Šestnáct účastníků z celkových 36 už je teď jistých.
Tohle bude velké! Olomouc jde ve středu na Spartu v přímém souboji o trofej i o Evropu. Kde sledovat finálový zápas českého poháru živě?
Máte rádi fotbal a potřebujete si pročistit hlavu? Vyjeďte po vlastní ose na zápas Legie Varšava. Bude to úžasná divočina! Já si udělal radost na finále polského poháru.