Klubový fotbal v Česku zažívá boom, ten reprezentační ale zůstává ve stínu opravdového zájmu. Na vině je z velký části špatný marketing, který má na starosti Fotbalová asociace ČR.
„Dlouhodobě cítím, že to dělají lidi, kteří nedrží prst na tepu doby. Od dresů, prezentace, péče o partnery, až po způsob komunikace a tiskovky. Přijde mi to hodně nedůstojné,“ říká Ondřej Novotný v rozhovoru, který původně vyšel v tištěném průvodci k mistrovství Evropy Zajíc na EURO.
Proč je teď vztah fanoušků k reprezentaci tak vlažný? „Přijde mi, že zatímco kluby jsou řízené ze soukromých peněz a musí se podle toho ohánět, FAČR je klasická zkostnatělá organizace, která žije z cizího. Při vší úctě k panu Fouskovi a jeho výkonnému výboru, jsou tam strašně slabí lidi na rozhodování, kteří marketingu vůbec nerozumějí. Vlastně si myslí, že ho nepotřebují. Kdyby tomu rozuměli, tak by byly jejich vlastní výstupy a chování jiné,“ odpovídá Novotný.
„Kdyby tomu rozuměli, tak tady nehledáme trapně trenéra několik měsíců, nepouštíme do světa stupidní videa s trenérem Šilhavým a podobně. On na marketing paradoxně doplatil nejvíc. V roce 2021 nás dostal do čtvrtfinále EURO, udělal úspěch v Lize národů a teď postoupil do Německa a stejně nakonec odcházel jako spráskaný pes. To by se nestalo, kdyby měl servis dobrého marketingového týmu. A to jde zkrátka za tím slabým vedením,“ pokračuje jedna z tváří podcastu Kudy běží zajíc.
Chválí pražská S za to, jak se svými fanoušky pracují. Když ale srovnává marketing reprezentace a klubů, možná by někdo argumentoval, že se mnohem hůř aktivizují fanoušci, když se hraje jen párkrát do roka a ne skoro každý týden…
„To je úplný nesmysl. Stupidní argument. Jen výmluva. Máte naopak velký dar, že nad tím nemusíte fárat každý den. Já bych si s Oktagonem třeba hrozně přál, abychom neměli takový frmol a já se mohl na den dva někam zavřít a jen plánovat a vymýšlet strategie pro jeden konkrétní bod v budoucnosti,“ reaguje Novotný.
„U fotbalové repre máte možnost tohohle luxusu. Výstupy si můžete mazlit, můžete si s tím hrát, vymýšlet různé originální aktivace, zkoušet si marketingový mix, který dnes může být hodně pestrý. A že máte hráče rozjeté po Evropě? Když se domluvíte se Součkem a Coufalem nebo Schickem, Hložkem a Kovářem, že za nimi zajedete, a zavoláte do jejich klubu, že byste tam o nich chtěli pro reprezentaci nahrát nějaké materiály, tak vás asi nepošlou někam,“ pokračuje.
Kdyby k tomu měl kompetence, co by na marketingu fotbalové reprezentace jako první změnil? „Nevím, to je na analýzu. Teď bych střílel od boku. Musíte se podívat na to, jaké tam máte lidi, jaké byly rozpočty, jaké byly cíle a jak se jich dosahovalo. A nějak si to postupně vyhodnotit. A pak za tím nejlépe udělat tlustou čáru a začít nanovo,“ odpovídá.
„Až do posledního srazu reprezentace jsem měl jako fanoušek neustálý dojem, že se na mě kašle, že je jim to úplně jedno, protože mají důležitější věci než se starat o fanoušky. Prostě se chtělo, aby se fandilo jen tak z podstaty. Výsledkem je vlažný přístup fanoušků,“ pokračuje Novotný ve velkém rozhovoru. Řeší v něm i to, proč by se mu nelíbil model s bývalou hvězdou v čele FAČR, v čem se reprezentace může učit od ženského fotbalu, ale i klubová témata, jako proč je Letná za trest a proč chodí na Baník?
První derby mezi fotbalisty Slavie a Sparty v aktuální sezoně bude na programu v neděli 6. října v rámci 11. kola základní části Chance ligy. Kde sledovat derby Slavia - Sparta živě?
V tradičních víkendových analýzách zajímavých zápasů napříč Evropou se přes Prahu vydáváme do Německa, Itálie a Anglie.
Evropská liga se teď už hraje do jedné velké tabulky. Jaké je v ní aktuální pořadí? A jaké další zápasy a kdy nás čekají?