Staňte se předplatiteli Football Clubu a vyhrajte třeba zájezd na Premier League! Více info zde

Od Fify a Czech Soccer Manageru až po platformu pro klubové funkcionáře

22. červen 2023
Sdílejte:
„Devadesátkovým bafuňářům snad už pomalu odzvonilo. Když se chce, může být i fotbal transparentní,“ říká v rozhovoru o byrokratických strastech sportovních funkcionářů zakladatel platformy EOS Ondřej Syrový.
Ondřej Syrový, zakladatel platformy EOS pro sportovní funkcionáře a členy klubů. Foto: EOS

Byl zavalený papírováním a nepřehlednou komunikací se členy florbalového klubu, který sám založil a řídil. A tak si naprogramoval informační systém, kde bylo možné řešit vše na jednom místě – od plateb příspěvků přes chatování členů až po omlouvání dětí z tréninků. Postupem času se z toho stal fungující byznysplán. Dnes platformu EOS využívají tři stovky klubů napříč pětapadesáti sporty v Česku a na Slovensku.

Jak vzniknul nápad, že začnete vytvářet informační systémy pro sportovní kluby?

Od gymplu jsem hrál závodně florbal a postupem času jsem se začal angažovat i v trenérské a funkcionářské roli. S kamarády jsme si založili vlastní klub, takže jsme si prošli veškerou byrokracii kolem, shánění peněz, obíhání sponzorů, papírování, vybírání příspěvků, komunikaci s členy klubu, organizaci tréninků a soustředění. Zkrátka všechny starosti ohledně chodu oddílu. Dokud do toho člověk nevidí, tak si vůbec neuvědomí, kolik času to zabere. Tehdy jsem si řekl, že s tím musím něco udělat, že ta práce jde přece zjednodušit.

V té době jsem se zároveň už věnoval tvorbě webů a grafice. Pomohl jsem několika rodinným firmám vytvořit jejich B2B systémy a eshopy. Některé z nich potom vyrostly a měly třeba i stamilionové obraty, takže jsme jejich systémy dál posouvali na vyšší level. Považoval jsem se za určitou spojku mezi „normálním“ a IT světem. Bavilo mě zjednodušovat a automatizovat procesy, ulehčovat lidem práci.

Takže jste vaše IT dovednosti využil i na florbale?

Ano. Později jsem hrál za béčko Sparty, které jsem zároveň dělal web. Tam jsem se dal dohromady s Vaškem Culkou, předsedou florbalové Sparty a předsedou představenstva Asociace klubů Sparty Praha. Tomu jsem zároveň pomáhal se systémem pro jeho firmu, která v česku zastupuje značku Salming. A od sezony 2011/2012 jsme udělali celou platformu, kterou všichni členové florbalové Sparty využívali. Šlo v podstatě o uzavřenou sekci webu, kde byl týmový chat, pak se tam přidaly platby a časem i další drobnosti, které zjednodušovaly chod klubu. Potom někdy kolem roku 2014 se ozval florbalový klub z Pardubic, že by se jim něco podobného taky líbilo.

Ondřej Syrový

Pochází z Ústí nad Orlicí, kde se už na gymnáziu věnoval webům a webdesignu a naprogramoval svůj první informační systém. Při studiích v Praze se pustil do profesionálního vývoje webů, B2B systémů a také IS pro sportovní kluby. Spoustu let se věnoval florbalu – jako hráč, trenér i bafuňář. Baví ho moderní technologie jako produkty Apple a Tesla. V roce 2022 se oženil a narodila se mu dcera Emma.

Kdy vás poprvé napadlo, že by to mohl být funkční byznys?

Myslím, že to bylo někdy kolem roku 2018, kdy jsme měli prezentaci na seminářích českého florbalového svazu, kde se řešilo, jak se můžou posouvat dál. Tam jsme na příkladu Sparty a Pardubic ukázali, jak klubům můžeme pomoct v digitalizaci a komunikaci se členy. Najednou se nám ozvaly desítky dalších klubů, které se chtěly připojit. To byl ten moment, kdy jsme si řekli, že má smysl se tomu víc věnovat. Florbal má výhodu, že se v něm pohybují mladší lidé, takže jsou jim technologie blízké. To hrálo důležitou roli v akceptaci našeho řešení.

Co následovalo?

V létě 2018 jsme otevřeli kancelář v Ústí nad Orlicí, v té době jsme už měli 20 až 30 klubů na starší verzi platformy. Chtěl jsem se tomu začít věnovat naplno, sehnal jsem pomocné programátory a udělal z toho regulérní profesionální produkt. Tehdy nás bylo pět šest lidí, dneska už se kolem EOS dohromady motá přes dvacet lidí.

Potom jsme debatovali se svazem českého florbalu o tom, jestli by nebylo možné objednat licenci pro stovku největších klubů, ale nestihlo se to realizoval, protože do toho kluby začaly postupně díky dobrým referencím naskakovat samy.

Kolik klubů teď využívá vaši platformu?

Pak už to nabralo celkem rychlý spád. V roce 2019 se jich přidalo zhruba pětadvacet, v roce 2020 přes čtyřicet, o rok později padesát, loni skoro sto a letos máme kolem šedesátky nových klubů. Dohromady tedy přes tři sta.

Jaké další sporty se po florbale přidávaly?

Teď máme 55 sportů. První neflorbalový klub bylo ještě v roce 2018 plavání. Ale bylo to dané tím, že majitel měl i florbalový klub a chtěl mít náš systém v obojím. Potom v roce 2019 přibyly hokejové kluby. O rok později basketbal.

A co fotbal?

Fotbalové kluby začaly přibývat poslední dobou. Máme jich zhruba 50. Jen pro srovnání, florbalových máme 115 v Česku i na Slovensku.

Obecně si potvrzujeme, že je naše platforma hodně univerzální. Původně byla koncipovaná pro kolektivní sporty, ale přibývají i individuální. Tanec, atletika, tenis, ale třeba i bojové sporty a spolupracujeme i s posilovnami, které mají členské programy. Systém je v podstatě vhodný pro jakoukoli organizaci, která má členskou základnu, řeší platby, sdílení dokumentů, organizaci událostí a komunikaci se členy. Takže nás využívá třeba i chovatelský klub psů nebo česká asociace majitelů elektromobilů Tesla.

Jaké největší úpravy jste v průběhu let museli v platformě dělat? Přizpůsobujete se hodně novým sportům?

Nejvíc nám v tomhle ohledu otevírá oči individuální sport, který má specifičtější potřeby. Ale jakékoli vylepšení a rozšíření platformy můžou hned využívat všichni uživatelé. Za zpětnou vazbu od klubů a uživatelů jsem hrozně rád, protože nás posouvá dál. Děláme si například průzkumy mezi kluby, jak jim náš systém pomohl při platbách příspěvků. A došli jsme k tomu, že kluby od členů vybírají víc než když všechno řešily tužkou a papírem nebo excelovou tabulkou, řádově o desítky tisíc korun ročně. Často se totiž stávalo, že se nějaké platby neuskutečnily nebo se ztratily. S námi v nich je ale absolutní přehled. Na webu máme pro zájemce propočty, jaký efekt jim může naše platforma přinést.

Jaká je hlavní motivace sportovních klubů, které s vámi začínají spolupracovat?

O platbách členských příspěvků jsme se teď bavili. Pak je to určitě pořádek v členské základně. Dbáme na to, aby data byla aktuální a v pořádku. Aby nic nechybělo a aby se údaje o členech, v případě dětí i rodičích, zakládaly ve správném formátu. Systém je napojený na registr adres, takže u členů evidujeme formáty adres, které vyžadují některé exporty jako podklady pro dotace.

A klíčová motivace je samozřejmě úspora času. Z našich průzkumů vychází, že lidem, kteří se v klubech starají o papírování a administrativu, ušetříme v průměru klidně i padesát hodin ročně. A zásadně se uleví i trenérům a rodičům. Všichni vědí, kde najdou všechny informace. Nemusí přemýšlet a hledat, jestli si zrovna psali přes WhatsApp, Messenger, email nebo nějakou jinou platformu. Neřeší v jednom chatu páteční trénink, omluvy rodičů a víkendový turnaj, ale mají na jedné platformě diskuzi ke každé z daných událostí.

Setkáváte se s tím, že někteří kluboví funkcionáři nebo rodiče odmítají používat vaši platformu? Že si radši vše řeší přes chaty, na které jsou zvyklí?

Když se klub rozhodne, že si náš systém pořídí, musí v první řadě vysvětlit všem členům a trenérům, k čemu je to dobré, co jim to přinese. Další fáze je pak předat informace rodičům. Myslím, že tak 80 procent z nich si to okamžitě chválí, zbytek by radši zůstal na dřívější úrovni komunikace, protože jim vadí změny, a nezáleží, že k lepšímu.

Obecně platí, že když naši platformu jen tak volno vypustí do klubu a nic se k tomu neřekne, tak je to problematičtější. Když naopak klub všechny členy informuje, připraví je na změnu, tak je to mnohem lepší.

Přechod na oes je opravdu jednoduchý, nikdo by se toho neměl bát. Snažíme se být činovníkům klubu po ruce. Máme zkušenosti se stovkami klubů, takže víme, kde by mohli tápat. Se vším jim ochotně radíme a zakládáme si i naší podpoře – ta běží ve všedních dnech od 9 do 17 hodin. V kritických chvílích se na nás ale klienti můžou klidně obracet i 24/7. Máme také aktivní komunitu správců, kde se diskutují různé problémy a kde každý může napsat nápady na vylepšení. Snažíme se o maximální uživatelskou přívětivost, takže fungujeme i jako appka pro iOS a Android.

Ondřej Syrový si ve florbale na vlastní kůži vyzkoušel roli sportovního funkcionáře. Foto: EOS

Zmínil jste, že mezi funkcionáři florbalu se pohybuje hodně mladých lidí, takže pro ně není problém využívat moderní technologie. Jak je na tom fotbalové prostředí?

Občas trochu narážíme. Ale většinou jde jen o to, aby si nás poslechli a nechali si ukázat, jak jim dokážeme pomoct a zefektivnit jejich fungování. Často slyšíme, že to zvládají, že jim přijde zbytečné utrácet peníze navíc. Ale to většinou říká předseda klubu, sekretář nebo trenéři už to vidí jinak.

Fotbal je u nás, co se členské základny týče, sport číslo jedna. Chcete se výhledově víc soustředit na klienty z tohoto sportu?

Fotbal je pro nás rozhodně zajímavý. Za poslední rok nám ale přibylo přes dvacet nových sportů, takže to není úplně tak, že bychom koukali jen na pár velkých sportů a na ty cílili.

Jak váš byznys ovlivnila pandemie covidu?

Od roku 2019 se nám počet klubů zdvojnásobil, takže jsme rostli i během covidu. I když v pandemickém roce 2021, se to zpomalilo, ale měli jsme zase víc času na vývoj. Zároveň nám to přineslo výzvu v podobě evidence různých potvrzení, testů, očkování. Do našeho systému šlo všechno nahrávat tak, aby trenéři viděli, s kým můžou počítat na tréninky.

Kolik vaše služby stojí? A od kolika členů se klubům vlastně vyplatí?

Cenově to vyjde jen o něco dráž než Netlfix. Máme to odstupňované podle počtu členů. Do padesáti členů zaplatí klub 449 korun měsíčně včetně DPH při platbě na rok dopředu. V dalších kategoriích částka roste, ale při rozpočítání průměrné ceny na člena je to samozřejmě výhodnější.

Řekl bych, že se vyplatíme už klubům o dvaceti třiceti členech. Máme ale i kluby, které mají třeba 1500 členů. Největší jsou tělovýchovné jednoty, například Sokol Pardubice nebo Sportklub Kladno. Velké jsou i atletické kluby.

Pojďme ještě zpátky k fotbalu. Jaký je váš osobní vztah k tomuhle sportu?

Jsem kluk z vesnice, kousek za barákem jsme měli hřiště, takže jsem kopáním do míče strávil hodně času. Závodně jsem ho ale nikdy nehrál. Po Naganu mě chytnul florbal, který bylo snadné hrát i ve škole. Ale třeba u Fify a fotbalových manažerů jak CSM jsem proseděl dlouhé hodiny. A když to přeženu, tak mi řízení klubů v těchhle hrách něčím připomíná i naši platformu. Fotbal si pustím rád i v televizi. Hlavně Premier League, ale tam mi už dost vadí, že si člověk každé dva roky musí sjednávat novou placenou stanici, která zrovna vlastní vysílací práva.

V marketingové komunikaci EOS využíváte video, kde si utahujete z tradičních fotbalových bafuňářů. Daří se podle vás fotbalu zlepšovat svou image, která je nejen z devadesátek hodně pošramocená?

Je pravda, že tu byla spousta korupčních kauz a podivných postaviček, které se kolem fotbalu motaly. Ale to je dané i tím, že se v tomto sportu točí nejvíc peněz. Když se podívám na funkcionáře fotbalových klubů, se kterými spolupracujeme, tak mě ale napadají jen pozitivní věci. Jde o aktivní lidi, kterým na jejich sportu moc záleží a snaží se, aby se děti hýbaly a aby to v jejich lokalitě žilo. Přijde mi, že je tu patrná generační obměna, že se angažuje stále víc mladších lidí, kteří to chtějí dělat jinak. Takže devadesátkovým bafuňářům už snad zvoní umíráček. A i naše platforma jde vlastně proti té staré image fotbalu. Pokud se řeší peníze, je všechno digitalizované, přehledné, propojené s bankovnictvím, dohledatelné. Když se chce, může být i fotbal transparentní. Co se jeho image týče, jsem do budoucna optimista.

Tento rozhovor vzniknul v rámci partnerství Football Clubu a EOS v tematické sekci fotbal a technologie

Související články

Laterkusen znovu udeřil. A v boji o sestup přišlo štěstí z Dánska

Leverkusen má další pozdní zásah. Pořád tak žije jeho ambice stát se prvním neporaženým šampionem Bundesligy. Prohra se ale zdá být blíž a blíž. Hodně týmů vypadá, jako by se jim nechtělo do Evropy. A Mainz se konečně rozhodl, že nechce do druhé ligy. O tom všem v novém díle seriálu Die Liga.

Die Liga

Video: Chorý v dresu Pardubic? Mělo se za úder hlavou vylučovat?

V posledních týdnech se ve Fortuna lize víkend co víkend snášela ostrá kritika na VAR. Tohle kolo byla řada zápasů bez videorozhodčího. A zrovna na Bohemce by se přitom hodil. Pardubický Chlumecký dostal za úder hlavou ve stylu Tomáše Chorého pouze žlutou kartu. Jak byste tento zákrok posoudili vy?

Česká liga

Video: Nejlepší fanouškovský výjezd roku! Sparťani obsadili Olomouc

Pražská Sparta zvítězila v Olomouci 4:1 a udržela si v čele tabulky Fortuna ligy čtyřbodový náskok. Za výhrou ji na Andrově stadionu hnalo přes 4500 fanoušků. Prohlédněte si jejich parádní choreo.

Sparta
Popup se zavře za 8s