Chcete zbohatnout fotbalem? Ta myšlenka je scestná, fotbal je tu v první řadě pro radost. Nicméně může se vám to teoreticky povést – coby geniálnímu hráči nebo jeho šikovnému agentovi. Anebo jako vychytralému podvodníkovi s výsledky, který na ně buď sází, nebo je třeba jako rozhodčí vytváří na hřišti. Nebo obojí. Je to ovšem proti zákonu a opravdu to nelze doporučit.
A byť si to možná někdo myslí, nezbohatnete nejspíš ani coby majitel klubu. Majetným už totiž z logiky věci musíte být, když si klub pořizujete.
A ve chvíli, kdy ho budete mít, zjistíte, že se před vámi sice otevírá spousta možností, ale taky že jste si pořídili obrovský závazek: Starat se o klub jako o vlastní dítě, a to pod obrovskou veřejnou kontrolou. Tisíce fanoušků budou denně hodnotit, jestli je klub v dobré ekonomické či sportovní kondici. A ve finále se fanouškům pokaždé zodpovídáte za celý klub vy jako jeho majitel.
Fotbal bez peněz dělat nejde. Rozebíráme to v novém čísle tištěného FC. Hlavní téma je 130letá Sparta, ale druhý blok textů je byznysový. Luboš Brabec rozebírá sportovní i ekonomický vzestup Bayernu, Jan Kaliba byznysové souvislosti přesunu Lea Messiho do USA. S Wrexhamem se podíváme do Hollywoodu a rozebíráme, jak se s rozvojem online sázek stala z manipulace zápasů rakovina.
Co vstup do fotbalového velkoklubu novému vlastníkovi bleskurychle zařídí, to je úplný definitivní konec anonymity. Pokud vás do té doby znali jen lidi ve vaší branži, teď vás najednou zná celé město. Anebo rovnou půlka republiky. Záleží, jestli jste si pořídili klub v Kolíně, nebo rovnou pražskou Spartu. A to přitom obvykle fotbalový klub není jádrem vašeho podnikání.
Fotbalový klub a jeho zápasy vám coby podnikateli vytvářejí ideální příležitost k tomu, abyste do VIP prostor zvali politiky, další podnikatele, umělce nebo třeba i důležité policisty. Získáváte s ním jistý společenský status a příležitost využívat stadion a zápasy jako přirozenou platformu pro získávání kontaktů, upevňování vztahů a neformální jednání.
Troufnu si říct, že v českém prostředí je právě tohle základním důvodem, proč je pro někoho atraktivní fotbalový klub vlastnit. Princip si můžeme krásně ilustrovat případem Daniela Křetínského, vlastníka Sparty, jehož podnikání v průběhu let dramaticky expandovalo z česko-slovenského do kontinentálního měřítka. Cestou na novinářská místa na Letné měl člověk mnohokrát příležitost všimnout si, jak do VIP prostor míří primátor, ministři či známí čeští lobbisté.
Liga národů nejsou jen nablýskanější přáteláky. Když se povede, může sloužit jako pojistka baráže na MS 2026.
Program Ligy národů přináší spoustu atraktivních zápasů. Z nich jsme si pro naši analýzu vybrali čtyři. V hlavní roli bude český nároďák.
Kde nám ujel vlak? A proč bychom se při výchově hráčů měli zaměřit především na hru bez míče? Jaroslav Hřebík ve velkém rozhovoru s FC analyzuje český fotbal.
Staňte se předplatiteli Football Clubu a odemkněte si všechny prémiové texty!