TV práva na ligu chtěly tři firmy. Nadstavba bude i v dalších letech

28. listopad 2023
Sdílejte:
Zástupci ligových klubů dnes na Ligovém gremiu LFA schválili výsledky tendru na nejdůležitější audiovizuální práva.
Trofej pro vítěze ligy. Ilustrační snímek.Foto: Vlastimil Vacek / Právo / Profimedia

Ligová fotbalová asociace tak může uzavřít smlouvu s O2 TV, Betanem a Pragosportem. První společnost získala na příštích pět let od sezony 2024/25 televizní práva, Betano bude moci českou ligu streamovat na svém webu a Pragosport, který v minulosti získával TV práva bez tendru a předprodával je naposledy O2 TV, teď získal už jen práva na druhou ligu. Tu od něj dosud kupovala Česká televize.

Platnou nabídku na TV práva v prvním kole podaly tři subjekty, ve druhém kole už jen O2 a Pragosport, řekl dnes na tiskové konferenci Daniel Hajný, obchodní a marketingový ředitel LFA. Podle informací redakce Football Clubu byl třetím subjektem Canal+ Sport, ale ten podal nabídku, která neměla šanci na úspěch. Celkově se pak soutěže (tedy mělo zájem o TV nebo bettingová práva na první a druhou ligu) podle Hajného zúčastnilo 13 zájemců nejen z Česka.

Podle LFA dělá celková nabídnutá suma za všechny tři balíčky přes 430 milionů korun. Podle webu isport.cz z této částky připadá 302 milionů na O2 TV za televizní práva na první ligu a zhruba 129 milionů na Betano za bettingová práva a 1,2 milionu korun na Pragosport za TV práva na druhou ligu.

„Všech tří soutěží, které proběhly dvoukolově, se zúčastnilo hned několik subjektů, jež vyjádřily zájem práva získat. O vítězi rozhodovalo jediné kritérium, a to cena,“ říká Pavel Jahoda, mluvčí LFA.

Vítěz tendru na TV práva musí nově kromě jiného kompletně zajistit fungování VAR a nově i ofsajdové lajny. K velké změně dojde také v rámci možnosti propagace první i druhé ligy, jelikož jak soutěže samotné, tak i jednotlivé kluby budou mít nově možnost v rámci prezentace pracovat přímo se záběry ze hry na svých webech a sociálních sítích. „To přispěje ještě k většímu zájmu o český profesionální fotbal,“ věří Jahoda.

V novém kontraktu bude podle Hajného také dřívější zveřejňování termínů zápasů. Teď má O2 TV ve smlouvě, že musí dát lize jasné termíny nejpozději tři týdny před ligovým kolem, nově od příští sezony bude tento čas dvojnásobný. Zástupci LFA dál také spoléhají na gentlemanské dohody v případě, kdy už to je možné. Jako když letos na podzim liga zveřejnila kompletní termíny do konce podzimu v momentě, kdy Sparta, Slavia a Plzeň už znaly svůj program ve skupinách evropských pohárů.

Na začátku příštího roku, přesněji v únoru nebo březnu plánuje LFA vypsat ještě další tendry. Hlavně ten na nového titulárního sponzora ligy. Teď jím je Fortuna, novým favoritem se zdá být Betano, které teď získalo streamovací práva na příštích pět let. Ale to je zatím čistá spekulace vycházející ze samotné logiky věci – není snadné si představit situaci, kdy bude Betano vysílat Fortuna nebo třeba Tipsport ligu a ani jedna z těchto sázkovek nebude přenosy mít. Betano totiž streamingová práva získalo v aktuálně skončeném tendru exkluzivně.

Magazín Football Club

Football Club: Roční předplatné webu + rum Appleton zdarma

  • Neomezený přístup ke všem textům na webu 
  • Čtení bez reklam (jak na PC, tak v mobilu)
  • Rum Appleton Estate 12 Y.O. zdarma
1290

Vedle titulárního partnera bude LFA prodávat zkraje příštího roku ještě bettingová streamovací práva a televizní práva pro zahraničí a dále audiopráva a práva na setřihy pro český trh. Kdyby se nám celkově povedlo atakovat v součtu s právě skončeným tendrem (cca 430 milionů korun) hranici 500 milionů korun, bylo by to fajn, řekl Hajný.

Zástupci klubů první a druhé ligy dnes schválili také termínovou listinu pro ročník 2024/25, bude velmi podobná té z aktuální sezony, dál se bude hrát nadstavba v současném formátu. „Podmínky jsou nastavené tak, že se o zrušení nadstavby neuvažuje,“ odpověděl šéf LFA Dušan Svoboda na dotaz Football Clubu, zda je nadstavba po skončení aktuálního tendru jistá na celých příštích pět let.

Peníze z tendru na audiovizuální práva se dělí v poměru 85 % pro kluby z první ligy a 15 % pro kluby z druhé. Dosud to pak v první lize bylo tak, že se celkový podíl následně rozděloval s přihlédnutím k výsledkům v minulé sezoně – první bral nejvíc, poslední nejmíň. O tom, jak se budou vyšší částky vzešlé z aktuálního tendru mezi kluby dělit od příští sezony, dosud nebylo rozhodnuto, řekl Svoboda.

Dosud se vysílací ligová práva prodávala bez soutěže. STES, obchodní společnost fotbalové asociace, nebo později Ligová fotbalová asociace obvykle jen prodlužovaly spolupráci s Pragosportem. To je firma, která léta patřila dlouholetému místopředsedovi fotbalové asociace Jaroslavu Vackovi, nyní patří společnosti Livesport. Soutěžní ročník 2023/24 ještě spadá pod končící kontrakt s Pragosportem, který LFA za veškerá audiovizuální práva platí ročně 150 milionů korun. A dál s nimi obchoduje dle vlastního uvážení.

Související články

Kolik bodů stačí na postup? Historie říká, že je třeba porazit Turky

Co stačí v současném systému na postup ze skupiny na Euru? Dobře to ukazuje příklad mistrů Evropy z roku 2016…

Euro 2024
Aktualizováno

Proč máme ošklivější dresy než Albánie? A co nejvíc ovlivňuje byznys s fotbalovými trikoty?

Kdo má nejhezčí a nejošklivější dresy Eura? Jak dnes pracují kluby s designem dresů a dalšího merche? V čem se liší menší výrobci od obřích brandů? A proč se design a střih dresů za poslední tři dekády tolik proměnil? O tom jsme si povídali s novinářem Martinem Vaitem z iSport.cz a ředitelem yoursport Pavlem Hodkem.

Podcast

Velký taktický rozbor: Proč bylo Česko tak pasivní? A proč by měl jít do hry Jurásek za Douděru?

Čím Portugalci Česko překvapili? Kde měli hráče navíc? Jak na to reagoval trenérský tým Ivana Haška? Udělal dobře? A na čem se dá stavět proti Gruzii a Turecku a co se naopak musí změnit?

Taktika
Popup se zavře za 8s