Mistrovská Slavia představila dresy pro novou sezonu, jejichž designy pro ni připravil výtvarník Zdeněk Řanda alias Pasta Oner. Zároveň Slavia potvrdila, že po sedmi letech už její dresy nedodává společnost Puma, ale nově je „šije“ britská společnost Castore, jejíž dresy nosí také Bilbao, Feyenoord nebo třeba Leverkusen a obléká i stáje formule 1 McLaren a Red Bull.
Pro sezonu 2025/26, ve které se Slavia představí v Lize mistrů, klub z Edenu připravil tři sady dresů. První jsou tradiční sešívané, mají ale nové prvky, které jsou vidět především při pohledu zblízka. Jde o červené hvězdičky, které přechází z červené do bílé půlky dresu nebo o pruhovanéé límečky a okraje rukávů.
Puma měla zájem ve spolupráci se Slavií na dresech pokračovat, pro Castore se ale Slavia podle šéfa klubu Jaroslava Tvrdíka rozhodla, protože britský dodavatel klubu umožnil vytvořit si právě originální design nových dresů. Puma Slavii bude dál dodávat kopačky a míče.
„Partnerství se značkou Castore je pro nás významné a jsme rádi, že došlo k společné dohodě. Spojuje nás podobný přístup – chuť inovovat, posouvat hranice a hledat originální řešení. Věříme, že letošní dresy i prematch kolekce jsou toho skvělým důkazem. Již nyní intenzivně spolupracujeme na návrzích pro příští sezonu a jsme přesvědčeni, že opět přinesou něco výjimečného,“ říká Tvrdík.
„Dovolím si říct, že domácí dres je naprostá ikona. Nejen v Česku, ale i v Evropě, ve světě. Téměř 130 let neměnný a vymyslet něco nového je složité. Zároveň musíte ctít tradici. Historicky dresy spojuje červená, bílá a sešívaný předěl. Stejně tak je se Slavií spojena hvězda. Ta je pro mě hlavním symbolem klubu. Jeho historie a emoce, kterou předává svým fanouškům. Proto jsem chtěl propojit hvězdu i do další části dresu,“ říká k novému sešívanému dresu Pasta Oner.
Jde o pop-artového umělec a průkopníka českého graffiti a street artu, který má za sebou desítky výstav nejen v České republice, ale také po celém světě. Jeho obraz „Pipe and Phone“ byl vydražen v jedné z nejprestižnějších aukčních síní světa – londýnské Sotheby's.
„Přechod pomocí slávistických hvězd symbolizuje vzpomínky, zážitky a legendy, které vidíte jako hvězdy na obloze. Navíc je přechod viditelný až z větší blízkosti. Na první pohled je stále stejný, červenobílý a sešívaný. Na tom se nic nemění a doufám, že ani nikdy měnit nebude,“ popisuje Pasta Oner myšlenku za domácí sadou.
I venkovní dres pro sezonu 2025/26 je sešívaný, i když tentokrát ve tmavém provedení. Je inspirován nekonečností vesmíru, kterou spojuje s věčnou Slavií, což je známé označení posledního českého mistra a také třeba název slavné kroniky od Vítězslava Houšky.
„Abstraktno. Nekonečno. Mimo hranice našeho světa. Takový je vesmír. A pro fanoušky je pak Slavia stejně jako právě on věčná. Místy až magická. S odkazem na tradici je i venkovní dres sešívaný. Zároveň je ale jasně oddělena magická a ikonická hvězda od abstraktního ztvárnění nekonečnosti a věčnosti vesmíru. Vlastně je to dres, který jsem chtěl, aby na první pohled jasně vybočoval ze zaběhnutých rámců a vypadal, že přiletěl z jiné galaxie,“ vysvětluje Pasta Oner.
Třetí dres je naopak světlý, bílý s barevnými detaily. Slavia se na něm nově výrazně hlásí k Praze.
„Hvězda je Slavia. Červená a bílá jsou její barvy. Modrá reprezentuje odkaz legendy Františka Pláničky a stejně tak doplňuje národní trikolóru, protože mezi otci naší vlasti byli i zakladatelé Slavie. A přiznaný nápis Praha? Hrdost na své město a také jasná ukázka toho, že Praha = Slavia. A při každém výjezdu na venkovní zápas bude jasné, že s hvězdou Slavie přijela i Praha. Matka měst a domov sešívaných. Stejně jako to mají Yankees, u kterých jsem se nechal inspirovat. Doma hrají jako Yankees a venku jako New York,“ vysvětluje Pasta Oner.
„Mapa Prahy jako vodoznak je pak uměleckým dokreslením celého dresu a vévodí mu Vltava. Ta, která rozděluje dva nesmiřitelné tábory, ale jen jeden může mít Prahu pro sebe. Třetí sada symbolizuje vztah Slavie ke svému městu, ke svým legendám a k historii země, kterou pomáhala utvářet,“ doplnil autor dresů.
Pasta Oner je i za čtvrtou, rozcvičovací sadou. Ta v sobě odráží jeho umělecké kořeny, které vycházejí z pouličního graffiti.
„Nápisy neboli tagy vychází z témat spojených se Slavií. Historických odkazů, chorálů a dalších věcí. Celému designu pak vévodí erb „SKS“, který již mohli fanoušci vidět v rámci mistrovské kolekce, kterou si kluci vybrali jako svůj outfit na oslavu ligového titulu. Jedná se o nejvíce street-artový kousek, protože tento styl trikotu vám umožňuje se trochu víc odvázat. Věřím, že jakmile v tomto stylu vyběhnou kluci na rozcvičku, zaujmout opravdu každého. Volba angličtiny je pak logická vzhledem k mezinárodnímu přesahu klubu i účasti v Lize mistrů,“ říká Pasta Oner.
„Od začátku spolupráce cítím obrovskou odpovědnost, ale také mám radost ze splněného snu. Každý dres je unikátní, ale zároveň společně tvoří kompaktní celek. Jsou moderní, ale ctí tradici. Jsou odvážné, ale pro všechny. Jsou designové, ale nekřičí na vás kýč. Samozřejmostí pro mě bylo i to, že se na nich shodla kabina a trenérský štáb. Ty si je chtěli hned vzít,“ vypráví Pasta Oner.
A pokračuje: „Zároveň mám radost, že jsme průkopníky něčeho, co by se mohlo stát celosvětovým trendem. Nějaké limitované edice dresů nebo jednorázové spolupráce jsou běžné, ale že by umělec navrhl všechny sady na sezonu. To tu ještě nebylo. Za mě je to cesta, jak fotbal neustále posouvat tím správným směrem. V oblasti umění vidíme skvělé prezentace v hledišti, teď věřím, že se k nim přidá i oceňovaná vizuální prezentace na hřišti,“ upřesňuje autor.
Nové dresy Slavia už prodává ve svém fanshopu, pro dospělé jsou ve dvou variantách za 2299 a 3099 korun, dětská verze je za 1899 korun.
Krajní beci pro Slavii, defenzivní záložník pro Spartu a celá obrana i útok pro Teplice? S analytiky Vojtěchem Mrklasem a Tomášem Daníčkem v letním podcastovém maratonu dopodrobna rozebíráme, kde nejvíc tlačí bota kádry všech ligových týmů a které konkrétní posily by se jim teď hodily.
V další porci analýz v našem sázkařském koutku jsme se zaměřili na finále klubového MS a vrcholící skupinovou fázi ženského Eura.
Jste znalci fotbalu? Máte přehled? Otestujeme vás v deseti krocích. Dáme vám indicie, vy nám řeknete, o který klub jde.
Když FIFA uzavřela partnerství s ropnou společností Saudi Aramco, Sofii Junge Pedersenovou to rozezlilo. Spolu s víc než 130 fotbalistkami z 27 zemí protestovala otevřeným dopisem. Zastávala se ochrany klimatu i lidských práv. „Spousta dalších hráčů nás podporuje, ale ne veřejně. Bojí se, co řeknou kluby i sponzoři,“ říká dlouholetá dánská reprezentantka a v posledních letech hráčka Juventusu a Interu Milán.