přijďte na promítání finále Eura 2025

Titul by víc pomohl argentinské ekonomice, ukazuje studie

18. prosinec 2022
Sdílejte:
Kdo vyhraje, víc vyveze, říká ve zkratce britská ekonomická studie. Proč by mistrovský titul víc pomohl ekonomice Argentny než Francie, vysvětluje ekonom Lukáš Kovanda.
Foto: charnsitr / Shutterstock

Jestliže dnes získá titul mistra světa Argentina, vydělá na tom víc, než kolik by na celkovém vítězství v Kataru vydělala Francie. Vyplývá to z letošní studie Marka Mella z univerzity v britském Surrey. Ekonom využil data organizace OECD od roku 1961, aby zjistil, zda má vítězství mistrovství světa ve fotbale nějaký dopad na ekonomický výkon země vítězného mužstva. Má.

Triumf na šampionátu obecně zapříčiňuje růst hrubého domácího produktu vítězné země minimálně o 0,25 procentního bodu (v porovnání s hypotetickou situací, kdy by k vítězství týmu dané země nedošlo) ve dvou čtvrtletích, která po triumfu následují.

Růst HDP v důsledku vítězství na fotbalovém mistrovství nastává zejména z důvodu nárůstu objemu vývozu triumfující země. Vždyť třeba zrovna dnešní finále bude sledovat polovina planety. Vítězství v zápase tak znamená obrovskou reklamu pro úspěšnější zemi. Taková reklama pak zvyšuje obecné povědomí o dané zemi, globálně ji zviditelňuje a upevňuje reputaci jejího zboží či služeb.

Vzhledem k tomu, že argentinské zboží a služby se těší horší pověsti než francouzské, zlepšení reputace, které by v případě dnešního triumfu nastalo, bude výraznější než právě v případě zboží a služeb francouzských. Zároveň platí, že Francie titul obhajuje. Její vítězství tak bude méně překvapivé. I proto bude v případě triumfu pozitivní dopad na francouzský export slabší než na export argentinský.

Argentina by případným vítězstvím získala ekonomicky víc než Francie také z toho důvodu, že její profilace jakožto exportéra je podobná profilaci brazilské. Přitom brazilský export se dočkal historicky mimořádného růstu v reakci na vítězství ve fotbalovém šampionátu, když jej země dosáhla roku 2002.

Příznivý dopad na ekonomiku a vizibilitu má dle starší studie z roku 2014 i samotný postup do finále, a dokonce do semifinále. Takže pozitivní impuls by měly zaznamenat také ekonomiky Chorvatska a zejména Maroka, které je dosti nečekaným účastníkem letošního semifinále.


Související články

Gólová paráda z ženského Eura. Favoritky baví fotbalový svět

Mistryně světa zahájily evropský šampionát ve velkém stylu. Jejich pohodu dokládá i krásný gól z pondělní výhry nad Belgií, která Španělsko posunula už zápas před koncem skupin do čtvrtfinále.

Euro 2025

Jsme ve finále! Jak dvě Češky málem ovládly Evropu

Vzhledem k tomu, že se naše reprezentace na mistrovství Evropy ve fotbale žen zatím ještě nikdy nepodívala, může vám znít titulek víc než nemístně. Opak je ale pravdou. V roce 1969 se české fotbalistky Marie Ševčíková a Jana Mandíková skutečně staly vicemistryněmi Evropy…

Girl Power

Nekoukejte do mobilů a žijte skutečný život mimo sociální sítě, radí mladým talentům rekordman Jun

Co dnes dělá nejmladší vítěz titulu ve stoleté historii ligy? Jak vzpomíná na svoji kariéru? A jaké rady má pro mladé talenty, kteří se chtějí prosadit v dospělém fotbale? Přečtěte si rozhovor s bývalým fotbalistou Tomášem Junem, který letos oslavil dvaačtyřicáté narozeniny.

Rozhovor
Popup se zavře za 8s