Staňte se předplatiteli Football Clubu a vyhrajte třeba zájezd na Premier League! Více info zde

Titul by víc pomohl argentinské ekonomice, ukazuje studie

18. prosinec 2022
Sdílejte:
Kdo vyhraje, víc vyveze, říká ve zkratce britská ekonomická studie. Proč by mistrovský titul víc pomohl ekonomice Argentny než Francie, vysvětluje ekonom Lukáš Kovanda.
Foto: charnsitr / Shutterstock

Jestliže dnes získá titul mistra světa Argentina, vydělá na tom víc, než kolik by na celkovém vítězství v Kataru vydělala Francie. Vyplývá to z letošní studie Marka Mella z univerzity v britském Surrey. Ekonom využil data organizace OECD od roku 1961, aby zjistil, zda má vítězství mistrovství světa ve fotbale nějaký dopad na ekonomický výkon země vítězného mužstva. Má.

Triumf na šampionátu obecně zapříčiňuje růst hrubého domácího produktu vítězné země minimálně o 0,25 procentního bodu (v porovnání s hypotetickou situací, kdy by k vítězství týmu dané země nedošlo) ve dvou čtvrtletích, která po triumfu následují.

Růst HDP v důsledku vítězství na fotbalovém mistrovství nastává zejména z důvodu nárůstu objemu vývozu triumfující země. Vždyť třeba zrovna dnešní finále bude sledovat polovina planety. Vítězství v zápase tak znamená obrovskou reklamu pro úspěšnější zemi. Taková reklama pak zvyšuje obecné povědomí o dané zemi, globálně ji zviditelňuje a upevňuje reputaci jejího zboží či služeb.

Vzhledem k tomu, že argentinské zboží a služby se těší horší pověsti než francouzské, zlepšení reputace, které by v případě dnešního triumfu nastalo, bude výraznější než právě v případě zboží a služeb francouzských. Zároveň platí, že Francie titul obhajuje. Její vítězství tak bude méně překvapivé. I proto bude v případě triumfu pozitivní dopad na francouzský export slabší než na export argentinský.

Argentina by případným vítězstvím získala ekonomicky víc než Francie také z toho důvodu, že její profilace jakožto exportéra je podobná profilaci brazilské. Přitom brazilský export se dočkal historicky mimořádného růstu v reakci na vítězství ve fotbalovém šampionátu, když jej země dosáhla roku 2002.

Příznivý dopad na ekonomiku a vizibilitu má dle starší studie z roku 2014 i samotný postup do finále, a dokonce do semifinále. Takže pozitivní impuls by měly zaznamenat také ekonomiky Chorvatska a zejména Maroka, které je dosti nečekaným účastníkem letošního semifinále.


Související články

50 dnů do Eura. Vyrazte na turnaj i bez vstupenek!

Fotbalový svátek roku se neúprosně blíží. Co si vlastně od Eura slibuje celé Německo? Jaký program kromě samotných zápasů bude nachystaný? Na co se mají připravit čeští fanoušci v Lipsku a Hamburku? Máme pro vás odpovědi.

Cesta na Euro

Brněnská otočka. Zbrojovku nakonec získal Zábranský, majitel Komety

Pavel Svoreň to nebude. Novým většinovým vlastníkem Zbrojovky Brno se překvapivě stane bývalý hokejista a majitel Komety Libor Zábranský.

Brno
Aktualizováno

Kudy do Evropy? Kompletní průvodce po příštích předkolech pro českou pětku

Ligové finále je za dveřmi. Vyřeší, kterých pět týmů Česko pošle do Evropy. V klíčových předkolech se pak projeví i jeden další efekt vysokého českého koeficientu. Ukážeme vám i to, jací soupeři se pro české kluby rýsují, v čem změny systému nenahrávají Spartě, proč by slávisté měli v EL fandit Leverkusenu nebo v jakém případě se Plzeň může posunout až do play-off o EL.

Koeficienty
Popup se zavře za 8s