Titul by víc pomohl argentinské ekonomice, ukazuje studie

18. prosinec 2022
Sdílejte:
Kdo vyhraje, víc vyveze, říká ve zkratce britská ekonomická studie. Proč by mistrovský titul víc pomohl ekonomice Argentny než Francie, vysvětluje ekonom Lukáš Kovanda.
Foto: charnsitr / Shutterstock

Jestliže dnes získá titul mistra světa Argentina, vydělá na tom víc, než kolik by na celkovém vítězství v Kataru vydělala Francie. Vyplývá to z letošní studie Marka Mella z univerzity v britském Surrey. Ekonom využil data organizace OECD od roku 1961, aby zjistil, zda má vítězství mistrovství světa ve fotbale nějaký dopad na ekonomický výkon země vítězného mužstva. Má.

Triumf na šampionátu obecně zapříčiňuje růst hrubého domácího produktu vítězné země minimálně o 0,25 procentního bodu (v porovnání s hypotetickou situací, kdy by k vítězství týmu dané země nedošlo) ve dvou čtvrtletích, která po triumfu následují.

Růst HDP v důsledku vítězství na fotbalovém mistrovství nastává zejména z důvodu nárůstu objemu vývozu triumfující země. Vždyť třeba zrovna dnešní finále bude sledovat polovina planety. Vítězství v zápase tak znamená obrovskou reklamu pro úspěšnější zemi. Taková reklama pak zvyšuje obecné povědomí o dané zemi, globálně ji zviditelňuje a upevňuje reputaci jejího zboží či služeb.

Vzhledem k tomu, že argentinské zboží a služby se těší horší pověsti než francouzské, zlepšení reputace, které by v případě dnešního triumfu nastalo, bude výraznější než právě v případě zboží a služeb francouzských. Zároveň platí, že Francie titul obhajuje. Její vítězství tak bude méně překvapivé. I proto bude v případě triumfu pozitivní dopad na francouzský export slabší než na export argentinský.

Argentina by případným vítězstvím získala ekonomicky víc než Francie také z toho důvodu, že její profilace jakožto exportéra je podobná profilaci brazilské. Přitom brazilský export se dočkal historicky mimořádného růstu v reakci na vítězství ve fotbalovém šampionátu, když jej země dosáhla roku 2002.

Příznivý dopad na ekonomiku a vizibilitu má dle starší studie z roku 2014 i samotný postup do finále, a dokonce do semifinále. Takže pozitivní impuls by měly zaznamenat také ekonomiky Chorvatska a zejména Maroka, které je dosti nečekaným účastníkem letošního semifinále.


Související články

Šťastné a Tellyvizní! Telly naděluje pod stromeček dvojnásobnou porci fotbalu a slevu pro čtenáře FC

Telly spouští vánoční kampaň, která potěší všechny, koho nebaví během svátků koukat dokola na ty stejné pohádky a nejradši by pozorovali 22 chlapíků na zeleném pažitu i přímo na Štědrý den. Namísto obvyklých ponožek pod stromeček tak mohou noví zákazníci získat prémiovou televizi plnou sportu s dvojnásobným obsahem. Pro čtenáře Football Clubu máme ještě slevu navíc. Více informací se dozvíte v článku.

Spolupráce

Video: Schickova paráda. Obránce odjel na saních a český střelec nechytatelně zavěsil

Patrik Schick o víkendu naděloval. Parádní trefou rozhodl o důležité výhře Leverkusenu na hřišti Lipska. Tenhle gól musíte vidět.

Video

Glosář Luďka Mádla: Nervozita na Spartě. Tahle zima nebude klidná

Nepovedené nákupy. Hráči bez motivace. Chybující a obhajující se Brian Priske. Kritický Tomáš Rosický. Luděk Mádl udělal inventuru sparťanského podzimu.

Glosář
Popup se zavře za 8s