Sponzoring je základem obchodního modelu každého profesionálního fotbalového klubu a na většině dresů dnes na přední straně najdeme logo hlavního partnera. Přesto se v posledních letech objevilo několik případů, kdy na dresu velká reklama chyběla a většinou to nebylo pouze z estetických důvodů. V dnešním Přímáku se podíváme na tři nejzajímavější dresy bez sponzorského loga z posledních let.
Asi nejvýraznějším, a navíc stále ještě aktuálním příkladem, je Chelsea. Do nové sezony vstoupila s retro sadou domácích dresů inspirovanou ročníkem 1997/98, ve kterém získala hned tři trofeje. Už tak krásný design dresu ještě víc podtrhuje právě absence hlavního sponzora vpředu, ale také vedlejších sponzorů například na rukávech.
Blues měli původně v nové sezoně nosit na dresu logo streamovací společnosti Paramount+, jenže Premier League dohodu kvůli případnému střetu zájmů zablokovala. Následně kvůli protestům fanoušků krachla i případná spolupráce se sázkovou kanceláří Stake a vedení Chelsea se rozhodlo, že do nové sezony vstoupí bez hlavního sponzora.
Toho však stále aktivně hledá a je tak jen otázkou času, kdy se volné místo na dresu londýnského klubu zaplní, což ocení především jeho finanční oddělení.
V Londýně to sice Paramountu nevyšlo, ve městě módy už ano. Než se ale v květnu letošního roku logo Paramount+ na dres Interu dostalo, mohli si fanoušci zhruba měsíc užívat ničím nerušený pohled na ikonické modro-černé pruhy.
Původní sponzor DigitalBits, společnost zabývající se kryptoměnami, totiž Interu neuhradila platby za předchozí období a vedení klubu se tak rozhodlo spolupráci ukončit.
Streamovací platforma sice Interu ve finále Ligy mistrů štěstí nepřinesla, ale její logo na dresech nerazzurri uvidíme i v letošní sezoně.
Že se v případě DigitalBits nejednalo o náhodu potvrdil i další italský gigant AS Řím. I on evidoval neuhrazené platby v rámci partnerství s touto problémovou společností a rozhodl se spolupráci ukončit.
Prázdné místo na dresu ale okamžitě zaplnil latinskou iniciálovou zkratkou SPQR, která symbolizuje sousloví Senatus Populusque Romanus, v překladu senát a lid římský. Zkratka byla považována za výsostný znak římské říše a dodnes se nachází ve znaku Říma.
V několika zápasech v přípravě před aktuální sezonou nastoupil AS Řím v nové sadě dresů bez tohoto nápisu a i když není nijak agresivní, jeho absence samozřejmě posouvá design dresu ještě o level výš, stejně jako v případě Chelsea.
Tento text mohli jako první číst odběratelé newsletteru Přímák Football Clubu. Každou středu ho přihráváme přímo do vašich mailových schránek, pokud nám zanecháte kontakt v následujícím formuláři. Věnujeme se zajímavostem, kuriozitám, neznámým příběhům současnosti i historie a trendům, které vás udrží ve správné fotbalové provozní teplotě. Přejeme příjemnou zábavu…
Registrace přes web Fotbalové asociace ČR sice skončila už ve středu, ale o lístky na zápasy Česka můžete pořád ještě zažádat přímo přes web UEFA. Čas je do úterý. Prošli jsme celý proces a ukážeme vám, jak na to. Máme i printscreeny z procesu registrace.
Nostalgie v posledních letech prostupuje celou společností a na retro vlně se veze i fotbal. V kurzu jsou předělávky starých dresů i dalšího oblečení v klubových barvách. Adidas teď navíc brnká na retro strunu i prostřednictvím nových modelů legendárních kopaček Predator a připravuje se na jejich 30. výročí.
Izraelští fotbalisté si v Paříži po 48 letech zahrají na olympijském turnaji a nejsou ze hry ani o účast na Euru. Čeká je barážový zápas s Islandem – a pak se uvidí. Pro židovský stát, který vede válku proti teroristům z Hamásu, by to byl historický postup. A také vzpruha v těžkých časech.